အၾကီးဆုံးေသာ မင္းေရႊသဲ သည္ ကေလးဘ၀မွ နူနား ေရာဂါတစ္မ်ိဳးမွ နွိပ္စက္ေနသည္ ။ သူသည္ ေတာင္ကုန္းနွင့္ေအးေသာေနရာေဒသတြင္
ႏွစ္သက္ပါသည္။ထုိေၾကာင့္ စကားပင္၏ေတာင္ထိပ္ေပၚတြင္
လြယ္ဆုိင္ေတာင္ကုိ စဲတြန္စံ ျမိဳ႔ကုိ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။ ထုိေနရာ၌ ေစာ္ဘြားအျဖစ္ ေနထုိင္ခဲ့ပါသည္။ သူထံမွ
ပေလာင္အားလုံး(Bo ဗုိ႕) ( သုိ႔မဟုတ္) ရူမုိင္တုိ႔သည္ ေစာ္ဘြား ထံမွ ဆင္းသက္လာခဲ့ၾကပါသည္။အျခားေသာ
ဥႏွစ္လုံးသည္ ျမစ္ထဲသုိ့ ေပါကၠံျပည္သုိ့(ပုဂံ) ေရာက္သည့္တုိင္ေအာင္ တသြင္သြင္စီးဆင္းေနပါသည္။ ထုိဥ ႏွစ္လုံးကုိ ( Dobhi) ဒုိဘိ လင္မယားတုိ႔မွ
ေကာက္ယူခဲ့ပါသည္။ ထုိဥႏွစ္လုံးကုိ ေရႊအုိးထဲသုိ့ ထည့္ထားခဲ့ပါသည္။ ထုိဥသည္လည္း ကေလးအျဖစ္ ေပါက္ဖြားလာပါသည္။ ထုိကေလးသည္လည္းပဲ ျမင့္ျမတ္ေသာေၾကာင့္ သူကုိ “ မင္းရာမ” ဟုနာမည္မွည့္ေခၚခဲ့ပါသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ သူတုိ႔သည္ ပုဂံျပည္
“ရာမဘုရင္” မိသားစုမွေပါက္ဖြားလာသည္ဟု ထင္ခဲ့ပါသည္။တတိယ ဥ ကုိမူ က်ပ္ျပင္ ( မုိးကုတ္ျမိဳ႔)
ထဲသုိ႔ ေက်ာက္တုံးႏွင့္ထိမွန္၍အထဲမွာရွိေသာ အရာမ်ားကုိ ပ်ံက်ဲေနခဲ့ပါသည္။ ထုိေနရာသည္
ယေနတုိင္ေအာင္ ပတၱျမားအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေစျပီး
ေနာက္ မုိးကုတ္ ဟု သိၾကပါသည္။ ( မုိး သည္ ေက်ာက္ ဂူဒ္ သည္ လင္းသည္ ပေလာင္ဘာသာအားျဖင့္
ေက်ာက္လင္းေတာ္ေနရာဟု အဓိပါၸယ္ရသည္။) ဘာသာျပန္သူ။
ထုိအျပင္ လြယ္လုံေစာ္ဘြားသည္ တရုပ္ျပည္ ၌ ဦးတီးဘြား ႏွင့္ မင္းရာမ သည္ ပုဂံဘုရာျဖစ္ခဲ့ေသာသူ
ညီအကုိမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိသူမ်ားသည္ နဂါးမင္းသမီး သုစႏၵီ ထံမွ ဆင္းသက္လာေသာသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္
။ေတာင္ပုိင္း ေစာ္ဘြားႏွင့္ သူ၏ လူမ်ားသည္ ထုိနဂါးမင္းသုစႏၵီထံမွ ဆင္းသက္လာခဲ့ပါသည္။ ထုိေနာက္ ယေန႔ေခတ္ ရူမုိင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ နဂါး၏အေရးခြံကဲ့သုိ႔ ၀တ္ဆင္ၾကပါသည္။
ဤပုံျပင္သည္ ဗမာ့ပုံျပင္အေၾကာင္း စာရုိက္
ခပ္ဆန္းဆန္း ရွိပါသည္။ ထုိေနာက္ ေယဘုယ် အဓိက အားျဖင့္ အနီးစပ္ဆုံးအမ်ိဳးအစားႏွင့္ ထုိ အေၾကာင္းအရာမ်ား
ျပန္လည္း၍ စဥ္းစားခဲ့ေသာ အေနာရထားဘုရင္ က သထုံျမိဳ႔ ကုိ တုိက္ခုိက္ ဖ်က္ဆီးခဲ့သည့္တုိင္ေအာင္
ပုဂံျပည္သူမ်ားသည္ နဂါးကုိ ရွိခုိးခဲ့ၾကသူမ်ား
ျဖစ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ဦးတီဘြား သည္ ေရွးေဟာင္းပေ၀သဏီ တရုပ္ျပည္ ကုိ ယူနန္ျပည္နယ္ ၏ ဘုရင္
(Sen) ဟု ေသခ်ာသေလာက္ပင္ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ တုိင္း( Tai ) ဟုလည္း ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ ထုိရူမုိင္မ်ာသည္ ေတာင္ပုိင္းထဲတြင္
ျဖစ္ခဲ့ၾကပုံေပၚပါသည္။ ထုိေနာက္ အျခားရွမ္းျပည္နယ္၏ေနရာတစ္ေနရာ ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ရွမ္းေရွးဘုရင္
၏ နမ့္ေခ်ာင္( Nanchoa) နုိင္ငံေတာ္ အာဏာမျဖဳတ္ခ်ခင္ အရင္ကတည္းက ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ထုိေနာက္ (ရွမ္း)တုိင္းလူမ်ိဳးမ်ား ထုိးေဖာက္၀င္ေရာက္ျခင္းေၾကာင့္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ပ်ံက်ဲကား အဆက္အသြယ္ျပတ္ေတာက္ခဲ့ပါသည္။
ႏွစ္ေပါင္း ( ၆၀၀) ထဲမွာ အခ်ိန္အမ်ားအျပားကြဲျပားျခားစြာ ျပဳလုပ္ဖန္းတီဖုိ႔ရန္ ရူမုိင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္
မြန္အုပ္စုတုိ႔ပါ၀င္ခဲ့သေလာ့ (သုိ႔မဟုတ္) ကရင္လူမ်ိဳးအုပ္စုထဲပါ၀င္သေလာ သူတုိ႔သည္ ေတာင္သူတုိ႔ထက္
၀လူမ်ိဳးက ပုိ၍ နီးစပ္ပါေလာ ဟု ယခုေလာေလာဆယ္တြင္
ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ကား အခက္အခဲျဖစ္ေစနုိင္ေသာအရာတစ္ခုက ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
သူတုိ႔၏ ဘာသာစကားမ်ားကုိ မည္သူတစ္စံုတစ္ေယာက္က
ေလ့လာသင္ၾကားျခင္းမရွိေသးပါ။ ထုိေနာက္ ထုိအရာမ်ားအားလုံးတုိ႕သည္
ဗမာ့( သုိ႔မဟုတ္) ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား ဆင္းသက္ခဲ့သည္ ဟု သိၾကပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ မလြဲဧကန္ေသြးေရာ(ကျပား)မ်ား
တုိးတက္ဆဲပင္ရွိခဲ့ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ ကြဲျပားျခားနားေသာ သူတုိ႔၏အေၾကာင္း အခ်က္အလက္ႏွင့္
စာရုိက္ လကၡဏာမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ အုပ္စု အားလုံးထဲမွာ မသဲကြဲေသာ
အရာတစ္ခုရွိပါသည္။ ပေလးလူမ်ိဳးမ်ားမွာမူ ၀တ္စုံ အတန္းအစားခြဲျခမ္းစိပ္ျဖာျခင္း၏ အေျခခံ တစ္ခုႏွင့္ ေဒသသုံးစကား မ်ားရွိၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း အမ်ိဳးသားစကား ထက္ ဗမာ့လူမ်ိဳးစကား
သာသုံးၾကပါသည္။
ရာဇ၀င္ထဲဓါတ္ပုံ
သုိ႔ျဖစ္၍ ဤကဲ့သုိ့ဆုိပါသည္။ ပေလးလူမ်ိဳးမ်ားသည္
ေျမာက္ပုိင္းႏွင့္ အေနာက္ပုိင္းတြင္ ခြန္ေဟာက္မွ ဇယန္းၾကီး အထိ မ်ဥ္းေၾကာင္း ေပၚတြင္
ေတြ႔ရွိခဲ့သည္ ဟု ဆုိပါသည္။ ထုိေနာက္ မုိင္ေ၀း( Man Wai) ႏွင္႔ အေနာက္ဖက္ျခမ္း ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ား ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကပါသည္။
မၾကာေသးခင္အခ်ိန္တြင္ ကခ်င္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ရူမုိင္လူမ်ိဳးမ်ားကုိ ေတာင္ပုိင္း၏ ေျမာက္ဖက္တစ္ခုလုံး
ေမာင္းထုတ္ခဲ့ပါသည္။ ထုိ ေရွး အစိတ္အပုိင္း မ်ား၏ အေဟာင္း ကား ရွဳပ္ေထြးေလ့ရွိခဲ့ပါသည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ေျပာရေသာ္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေတာင္ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ စုိက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္
လက္ဖက္စုိက္ပ်ိဳးၾကသည္ဟု ေျပာဆုိနုိင္ပါသည္။ ပေလးလူမ်ိိဳးမ်ားသည္ ေအာက္ဖက္ပုိင္းတြင္
အေျခခ် ေနထုိင္ၾကျပီး လက္ဖက္စုိက္ခင္းမ်ားထက္ လယ္စပါးကုိ စုိုက္ပ်ိဳးၾကပါသည္။
အျခားေသာအုပ္စုသည္ကား မန္တုံအုပ္စုထဲတြင္
ဟူခင္း (Ho Khun)၊ ဟူမုိင္းႏွင့္ မုံကြမ္း( Mong Kwang) ပေလာင္မ်ားသည္ အမ်ိဳးသားထက္ကုိယ္ပုိင္
အုပ္ခ်ဳပ္စီးမံပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း သူတုိ႔သည္
ေဒသသုံးစကားမ်ား ကြဲျပားျခားနားၾကပါသည္ ထုိသူမ်ားသည္
လူမ်ားယုံၾကည္ရေလာက္ေအာင္ လူမ်ိဳးအႏြယ္မ်ား ကြဲျပားျခားသည္ကုိ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ပင္
မွတ္သားေစခဲ့ပါသည္။ အိမ္တြင္သာ ပုံျပင္ေျပာရမည္အစား သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ပင္ ဗန္းစကားမ်ားေျပာဆုိနုိင္၍
တုိးတက္ေသာဘာသာစကားမ်ားရွိၾကပါသည္။
ေနာက္တစ္ခု အုပ္စုတစ္ခုတြင္ ေဖာ္ျပပါမ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုျဖစ္ပါသည္…..ကဒု(Kadu)
မ်ိဳးႏြယ္ သည္ နမ့္ဆန္ျမိဳ႔ေတာ္ ၏ အနီးတစ္၀ုိက္တြင္ေနထုိင္ပါသည္။ ( Padweဲ ) ပဒြယ္မ်ိဳးႏြယ္မ်ားသည္
မန္လြယ္ႏွင့္ ကြန္ဆာ ( Kong Has) မ်ား၀န္းက်င္းတြင္ ေနထုိင္ၾကပါသည္။ ထေယာင္ရုိင္မ်ိဳးႏြယ္သည္
နမ့္လင္ အနီးတစ္၀ုိက္တြင္ေနထုိင္ပါသည္။ ( Kyawn Gyawn) ကြမ္၀မ္း မ်ိဳုးႏြယ္သည္ ေတာင္မႏွင့္ေတာင္မဲတုိ႔၏ ၀န္းက်င္းႏွင့္ ကြမ္လဲ( Kwan Leဲ)မ်ိဳးႏြယ္သည္ ပေလးမ်ား
ႏွင့္အလာတူ တူညီၾကပါသည္။ ရူမုိင္ ဘာသာစကားထဲတြင္ ပေလးဟူေသာအဓိပါၸယ္သည္ “ အေနာက္ပုိင္း
လူမ်ိဳးႏြယ္စု ” ဟု ျဖစ္ပုံေပၚပါသည္။ အျခားအမ်ိဳးနာမည္သည္ “ Pa to Ru
” “ ဗဟုိမ်ိဳးႏြယ္စု ” မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
ဟူမုိင္ သည္ (အေနာက္ပုိင္းမ်ိဳးႏြယ္စု)ႏွင့္ အုမၼေကာ့ ( Om ko ) သည္ ( ျမစ္ဟုိဘက္ကမ္းမ်ိဳးႏြယ္)
သည္ နမၼတူ (သုိ႔မဟုတ္) ျမစ္ငယ္ ဟု အဓိပါၸယ္အသီးသီး ျဖစ္ပုံေပၚပါသည္။ ပတုိရူသည္ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္
“ရူမုိင္”စစ္စစ္ ဟု ၾကံဳ၀ါးခဲ့ပါသည္။ ထုိေနာက္ သူတုိ႔၏ ေတာင္မ ေက်းရြာ ႏွင့္ ျမိဳ႔ေတာ္နမ့္ဆန္၏
ေတာင္ဖက္ တြင္ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ပင္ နာမည္ၾကီးေသာအၾကီးဆုံးျမိဳ႔ေတာ္ျဖစ္သည္
ဟု ၾကံဳ၀ါးထားပါသည္။ ထုိဟာသည္ မူလ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုတည္းေသာအိမ္ကုိအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ
ေဆြမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾက၍ ထုိသူမ်ားသည္ အထူးမနာလုိသ၀န္တုိ
သူမ်ား ဆက္လက္တည္ရွိေနပါသည္ ဟု ရဲရဲတင္းတင္းအခုိင္အမာ
ေျပာဆုိပါသည္။ ထုိေနာက္ သူတုိ႔၏ မ်ိဳးႏြယ္မ်ားကုိ အိမ္ေထာင္ျပဳေလ့မရွိၾကပါ။ သူတုိ႔သည္
ခ်က္ခ်င္ပင္ “ယင္တလဲ” (Yintaleဲ) (သုိ႔မဟုတ္ ) ယင္တလုိင္း အနားရင္ေသာ ကရင္နီျဖစ္သည္
ဟု ျပန္လည္းအမွတ္ရေစပါသည္။ သိသာထင္ရွားစြာ ပတုိရူ( PatoRu) သည္ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါတြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖုံဖုံေသာအခြင့္အေရး တစ္ခုႏွင့္ အတန္အစားအလုိက္ ရရွိေသာသူမ်ားဟု အခုိင္အမာဆုိသည္။
သူတုိ့သည္ ရူမုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားက ၀တ္စုံမ်ားကုိ
(တစ္ေရာင္) တစ္မ်ိဳးတည္းသာ ၀တ္ဆင္ၾကပါသည္။
အျခားေသာမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကုိမူ ရုိးရုိးအနက္ေရာင္ႏွင့္အျဖဴေရာင္ ၀တ္ဆင္ရမည္ဟု စည္းကမ္းတင္းၾကပ္ထားပါသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူ ယေန့ေခတ္တြင္ ထုိကြဲျပားျခားနားမွဳသည္ကား
ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ပါသည္။ ထုိစည္းကမ္းတင္းၾကပ္ျခင္းကဲ့သုိ႔ မရွိေတာ့ပါ။ ထုိေနာက္ မ်ိဳးႏြယ္စု၀င္အားလုံး က မ်ိဳးမတူဇာတ္ျခား
လက္ထပ္ထိမ္းျမားျခင္း ကုိ လြပ္လပ္စြာ လက္ထပ္ၾက၍
ေရွးေဟာင္းစည္းကမ္းတင္းၾကပ္မွဳမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ပါသည္။ ပေလာင္အမ်ိဳးသားတုိ႔၏ ၀တ္စုံမ်ားကုိမူ ရွမ္းလူမ်ိဳးတုိ႔၏
ရုိးရာ၀တ္စုံမွ ဆင္းသက္ပါသည္။ ထုိေနာက္ ထုိပေလာင္အမ်ိဳးသမီး၏ရုိးရာ၀တ္စုံ
ထုိလူမ်ိဳးထံမွ မေပၚေပါက္ခဲေပ။ သုိ႔ေသာ္လည္း
ရွမ္းရုိးရာ၀တ္စုံႏွင့္ ကခ်င္ရုိးရာ၀တ္စုံ တုိ႔မွကြဲျပားျခားနားျပီး ေရွးေဟာင္း၀တ္စုံ
အတန္အစားမ်ားကုိ ဆက္လက္ ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကပါသည္။
အဆင့္အတန္းရွိေသာအမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ က်ယ္ျပန့္ေသာ
ခါးပတ္အျပားမ်ားကုိ ၀တ္ဆင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိလူမ်ိဳးကဲ့သုိ႔ ေအးခ်မ္းေသာလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္
ဇြဲလုံလၾကီးေသာလူမ်ိဳးျဖစ္ၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း
ၾကမ္းတမ္းသည္ ။ ၀တ္စုံ ဖက္ရွင္ မျဖစ္ပါ။ ထုိ၀တ္စုံမ်ားသည္ တုိးၾကပါသည္။ ခုိင္ခံေအာင္ခ်ဳပ္ထားပါသည္။
အသားအေရာင္လဲ သင့္ေတာ္ပါသည္။ မီးခုိးေရာင္ မရွိပါ။ ( သုိ႔မဟုတ္) ေတာက္ပေသာ အညိဳေရာင္မ်က္လုံးမရွိပါ။
ႏွားေခါင္းျပားသည္။ နွားေခါင္းေပါက္ ထးူျခားစြာ က်ယ္ပါသည္။ သူတုိ႔တစ္ယူသန္းေသာသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
မည္သုိ႔ျဖစ္ေစကာမူ တစ္ခ်ိန္ထဲမွာပင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ
အလြန္ေလးစားကုိင္ရွိဳင္းေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
ေက်းရြာတစ္ရြာတြင္ အိမ္ေျခေပါင္း ေလးငါးအိမ္ရွိေစကာမူ
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းရွိပါသည္။ သူတုိ႔၏အိမ္မ်ားသည္ ရွမ္းလူမ်ိဳးတုိ႔၏အိမ္အစိတ္အပုိင္းႏွင့္တူညီၾကပါသည္။ ၀ါး၊ သစ္၊စသည္ျဖင့္အိမ္ကုိ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကျပီး ေျမၾကီးေပၚမွ
အျမင့္ဆုံးေျခာက္ေပေလာက္ ျမင့္ထားပါသည္။ အိမ္၏အမုိးမ်ားကား
သစ္ကယ္ျဖင့္ မုိးထားပါသည္။ ရွမ္းလူမ်ိဳးအိမ္ကဲ့သုိ႔ ႏွိီျဖင့္ အမုိးမ်ားကုိ ရစ္ခ်ည္ထားပါသည္။
ကခ်င္လူမ်ိဳးမ်ားအိမ္ကဲ့သုိ႔အမွ်င္ပါးပါး ကဲ့သုိ႔မဟုတ္ေပ။ သူတုိ႔အိမ္မ်ားသည္ ေအာက္ထပ္တြင္ ဖြင့္ထားေလ့ရွိပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ အေပၚထပ္ႏွင့္ေအာက္ထပ္ နွစ္ခုစလုံးဖြင့္ထားေလ့ရွိပါသည္။
ထုိေနာက္ ေထာင့္တြင္ ထုိအိမ္၏ဘုရားခန္း အလာတူပါသည္။ တစ္အိမ္ထည္တြင္ မိသာစုးမ်ားစုေပါင္းေနထုိင္ၾကပါသည္။
No comments:
Post a Comment