လူတစ္မ်ိဳး၏ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ဓေလ့ထုံးစံမ်ားကုိလူတစ္မ်ိဳးကသိဖုိ႔လုိပါသည္။သိထားလ်ွင္၊က်ဴးေက်ာ္မွားယြင္းမွဳမ်ားမျဖစ္နုိင္ဘဲ၊ကူးလူးဆက္ဆံမွဳလြယ္ကူ၍ ခ်စ္ၾကည္ေရး တည္ျမဲနုိင္ပါသည္။(စာေရးဆရာဒဂုဏ္နတ္ရွင္)ရွမ္းျပည္ေၾကးမုံစာအုပ္မွ

Popular Posts

တအာင္းဘာသာတရားေတာ္


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Friday, September 30, 2011

တအာင္းအေၾကာင္းသိေကာင္းစရာမ်ား



Gazetteer of Upper Burma and The Shan States 
Written by Sir James George Socott ,John Percy Hardiman
Part 1.-Vol.1
Rangoon; Printed by the Superintendent, Government Printing, Burma 1900. 
အရွင္ဇ၀န မွ ျမန္မာဘာသာျပန္ဆုိပါသည္။



ရုူမုိင္ (သုိ႔မဟုတ္) ပေလာင္
ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဆိတ္ျငိမ္ျပီး ေအးခ်မ္းစြာေနထုိင္တက္ေသာလူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ ရွမ္းလူမ်ိဳးအနီးအနား၌ မေနခဲ့ေပ။  သုိ႔ေသာ္ ေတာင္ပုိင္း ကုိ ဗမာ့လူမ်ဳိးက ေတာင္ဘုိင္ ဟု အျမဲတန္းအသံထြက္ေလ့ရွိပါသည္။ တရုပ္ဘာသာအားျဖင့္ “ တာရွန္ ” ျဖစ္၍  အျခားအမည္  ႏွစ္ခုအလာတူႏွင့္ ေတာင္ကုန္းၾကီး ဟုလည္ အမည္ရပါသည္။ ခ်ာရွန္ ဟူေသာပုံစံသည္ ( ခ်ာ လက္ဖက္ ရွန္ ေတာင္ကုန္း) ျဖစ္သည္ ဟု အျမဲလုိလုိပင္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကပါသည္။  ရူမုိင္မ်ိဳးႏြယ္မ်ားသည္ ရွမ္းျပည္တစ္ခြင္တြင္ ေတြ႔ခဲ့ၾကရပါသည္။ ျဗိတိသွွ်ႏွင့္ တရုပ္ သုိ႔ေသာ္ အျမဲေတာင္ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ ေ၀းလံေခါင္ပါးေသာေနရာမ်ား ေနထုိင္တက္ေသာလူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ သူတုိ႔၏အေၾကာင္းအေသးစိပ္ မျဖစ္စေလာက္ပင္ျဖစ္ေစကာမူ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားထက္ စပ္လ်ဥ္၍  ရုိေသေလးစားျခင္းနည္းပါးခံရေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မည္။ “  Sir Hinery Yule ’’ ဤကဲ့သုိ႔ အၾကံေပးခဲ့ေလ၏။  ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ား၏မူလရင္းျမစ္ကား ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ထုိေနာက္ သူတုိ႔၏ ကုိယ္ပုိင္ ဒ႑ာရီ ပုံျပင္မ်ား ၊အျမဲတမ္း ရည္ညြန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ေတာင္သူ ကုိ တူေသာအရာ၀တၳဳ ထဲ တြင္  အက်ဥ္းျခဳံသည္႔ပုံေပၚပါသည္။  ဘာသာစကားတစ္ခု၏ႏွစ္ဖက္တြင္ရွိသည့္ တူညီခ်က္ကုိအေျခခံ၍ ေတြးေခၚဆင္ျခင္မွဳ ရွိပါသည။္ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း သိသာထင္ရွားစြာ ၀လူမ်ိဳးႏွင့္အတူ ဆက္ႏြယ္မွဳတစ္ခုကုိ ရည္ညြန္းပါသည္။ သူတုိ႔သည္ ၀လူမ်ိဳးဟူေသာ သူတုိ၏ သီးျခား ေတာင္ေပၚေနထုိင္သည့္ ပင္ကုိယ္စာရုိက္ႏွင့္ ထုိဘာသာစကားႏွစ္ခုလုံးႏွင့္ လည္္္္္းေခ်ာင္းအသံ ကား အလြန့္အလြန္ မကြာျခားေပ။ သုိ႔မဟုတ္လွ်င္ သူတုိ႔ကုိ ဆင္တူ၍  လြယ္ကူစြာ မွတ္သားနုိင္ပါသည္။   
          ထုိေၾကာင့္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ( Hka Mut ) ခါမုတ္ ႏွင့္ ( Hka met) ခါမတ္ တုိ႔ကုိ ဆက္ႏြယ္ခဲ့သည္ ဟု ျဖစ္နုိင္ေခ်ရွိပါသည္။ ထုိေနာက္  ( Stieng ) ႏွင့္ေတာင္ပုိင္း ၌ အျခားေသာ ေ၀းလံေသာ လူမ်ိဳးမ်ားလည္းပဲ  ဆက္ႏြယ္ခဲ့သည္ ဟု ျဖစ္နုိင္ပါသည္။ ( Professor Forchhnammer) ၏ အၾကံေပးခ်က္အရ မြန္လူမ်ိဳး( သုိ႔မဟုတ္) တလုိင္း၏ မ်ိဳးရုိး ဆက္ႏြယ္မွဳ ကုိ  အင္မတန္ သံသယ ျဖစ္ ပုံေပၚပါသည္။ သူတုိ႔၏ ကုိယ္ပုိင္ ဓေလ့ရုိးရာမ်ား တူညီျခင္းကုိ မတက္နုိုင္ ၾကေပ။  ထုိအရာမ်ားထဲက တစ္ခုဆက္ႏြယ္ေသာ ထုိလူမ်ိဳးမ်ားသည္  အဓိကအားျဖင့္ ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔အနီး သထုံ တြင္  လြန္ခဲ့ေသာရာစုမ်ားကတည္းကပင္  အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေတာင္သူဟု သက္ေသတစ္ခုအေနျဖင့္  ေသခ်ာစြာ အၾကံေပးခဲ့ပုံေပၚပါသည္။  ရူေကာ ၀တ္စုံ
          သို႔ေသာ္ျငားလည္း  ယင္းသေဘာင္ေဆာင္ေသာ ၊ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရေလာက္ေသာ အေသးစိပ္မ်ားကုိမူ မ်ားစြာမတိက်ေပ။( Hkun Hai )ခြန္ဟုိင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ာသည္ ထုိကဲ့သုိ့ မေျပာဆုိနုိင္ပါ။ သူတုိ႔သည္ သထုံမွလာခဲ့သည္သာမကေသး၊ မိမိကုိယ္ကုိ တလုိင္း ဟု မွတ္ယူၾကပါသည္။ ထုိေနာက္  သူတုိ႔၏ အေျခခ်ေနထုိင္ေသာ ရက္သည္  “ယမဒီ ေက သု မင္း” ၏အလည္းၾကြလာေသာ အခ်ိန္ထက္ အနည္းငယ္ ေနာက္က်သည္ ဟုဆုိပါသည္။ ေတာင္မလူမ်ိဳးမ်ားသည္ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာရေသာ္ ( Kheng Hung) ခုိင္ဟုန္ မွ လာခဲ့ပါသည္ ။ ထုိသူမ်ားသည္ (Yon)  ယြန္း ရွမ္းျဖစ္မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ နမ့္ဆန္ျမိဳ႔ေတာ္ ၌ ေနထုိင္ေသာ လူမ်ားသည္ သူတုိ႔ကုိ (Sam Long)ဆန္ေလာင္ ဟု ေခၚၾကပါသည္။ ဆမ္ေလာင္၀တ္စုံ(နမ့္ဆန္)
 သူတုိ႔သည္ (Kosampi)  “ေကာသဗၼီ ျပည္ ” မွလာခဲ့ပါသည္။ ထုိျပည္သည္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ ဧကရာဇ္ ၏နာမည္အေဟာင္းျဖစ္ပါသည္။  ( ေဖာင္မ်ိဳး) သည္ ဆန္ေလာင္မွ ျဖားထြက္လာပါသည္။
 အမ်ားအားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာလူတန္းစားမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။  အမွန္စင္စစ္  အားျဖင့္ သူတုိ႔သည္  စပၼနဂုိ မွ လာခဲ့သည္ဟု ၾကံဳ၀ါးပါသည္။ ထုိေနာက္ သူတုိ႔သည္ တုိင္းျပည္မွထြက္ခြာရသည့္အေၾကာင္းကား ေရႊဖရုံသီးၾကီးေၾကာင့္ ဟု ဆုိပါသည္။  ထုိ ေရႊဖရုံသီးၾကီးသည္ လ်င္ျမန္စြာၾကီးထြာလာသျဖင့္  သူတုိ႔ ကုိယ္တုိင္ မခုတ္ျဖတ္နုိင္ၾကေပ။  ထုိအေၾကာင့္မ်ားေၾကာင့္ သူတုိ႔၏မူလ ေစာ္ဘြား ကုိ တုိင္းျပည္တြင္ မွတ္တမ္းတင္မွဳ တစ္ရပ္ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပါသည္။
          အရင္ သုံးရာစု ေလာက္ ကတည္းက ျမတ္စြာဘုရားေဂါတမ ၏ လက္ထက္ေတာ္တြင္  သူတုိ႔သည္ နဂါးမင္းသမီး သုစႏၵီ အမည္ျဖင့္ မုိးကုတ္ေတာင္၌ နတ္ေရကန္တြင္ေနထုိင္ခဲ့ပါသည္။ ေန၏သာ စႏၵသူရိယ မင္းသားသည္ သူမကုိ ခ်စ္ၾကိဳက္ၾကသည္။ သူမကလည္း မင္းသားကုိ ၾကိဳုက္ႏွစ္သက္ၾက၏။  နဂါးမင္းသမီးသည္ ဥ သုံးလုံး ဥ ခဲ့ေလ၏။ ထုိေနာက္ သူမမီးဖြားျပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္ စႏၵသူရိယမင္းသားက သူ၏ဖခမည္းေတာ္ ေန၏ဘုရင္ ထံ မဆုိင္းမတြျဖင့္ သံေတာ္ဦးတင္ေလ်ွာက္ထားေလ၏။ သူသည္ မေရြးခ်ယ္နုိင္ခဲ့ေပ။ မည္သုိ႔ဆုိေစကာမူ ၾကြခ်ီေတာ္မူ ပါသည္။ မင္းသားေရာက္ျပီးေနာက္ နဂါးမင္းသမီး ထံသုိ႔တန္းဖုိးၾကီးမာေသာ “  “မဏိေကာပ ” ဟုအမည္ရေသာ ေက်ာက္မ်က္ရတနာႏွင့္ စာ ခ်ြန္ေတာ္လႊာကုိ ဆက္သခဲ့ပါသည္။  စာတမန္အျဖစ္ (ဆက္သြယ္ေပးေသာသူအျဖစ္) ၾကက္တူေရြးႏွစ္ေကာင္း ကုိ ေပးခဲ့ပါသည္။  
          ထုိၾကက္တူေရြးႏွစ္ေကာင္းသည္ လမ္းခုလတ္ခရီး တြင္ ၾကင္နာသနားေသာ လူနွင့္ ေတြ႔ခဲ့ေလ၏။  ထုိေနာက္ သူတုိ႔ႏွင္႔အတူ သစ္ပင္ၾကီးတစ္ပင္ထဲတြင္ အနားယူခဲ့ပါသည္။ အနားယူျပီးေသာအခါ စာခ်ြန္လႊာ ႏွင့္ စာႏွင့္ပူတြဲပါေသာအရာကုိ အားလုံးေမ့က်န္ ခဲ့ေလ၏။ ေတာင္သူႏွင့္ သူ၏သားျပန္လာေသာအခါ စာခ်ြန္လႊာကုိေတြ႔ခဲ့ပါသည္။ မဏိေကာပ ရတနာကုိ ယူခဲ့ျပီး ျခံ၀င္းေပၚတြင္ ငွက္တင္ထားခဲ့ပါသည္။ထုိေနာက္ မိမိလမ္းအတုိင္းျပန္ခဲ့ပါသည္။  ထုိေနာက္ ၾကက္တူေရြး က စာခ်ြန္လႊာကုိ ယူ၍ နဂါးမင္းသမီးထံသုိ႔ သြားခဲ့ေလ၏ နဂါးမင္းသမီးသည္ ၀မ္းသားအားရ ႏွစ္သက္ စြာ စာကုိ ဖတ္ရွဴခဲ့ပါသည္။ သူမသည္ စာအိတ္နွင့္အတူ လက္ေဆာင္ပူတြဲပါလာ၍ ပါလာသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ရေသာအခါ အရမ္း စိတ္ဆုိးခဲ့ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ မိမိဥ ႏွစ္လုံးကုိ ဧရာ၀တီျမစ္ထဲသုိ့ ပစ္ခ်လုိက္ေလသည္။ ထုိနဂါးမ၏တစ္လုံးကုိမူ အထက္ဖက္သုိဗန္းေမာ္ဖက္သုိ႔ဆန္းတက္ခဲ့ေလ၏။  ထုိဥသည္ ျခံဥယ်ာဥ္မွဴးက ေကာက္ယူခဲ့၏။  သူ၏ဇနီးသည္က ထုိဥ စပ္စုလုိေသာစိတ္ျဖင့္ ေရႊၾကဳပ္ထဲသုိ႔ထည့္ခဲ့ပါသည္။ ထုိအခ်ိန္သည္ ထုိဥမွ သားေယာက်ာၤးတစ္ေယာက္ ေပါက္ဖြားေလ၏။ ထုိလင္မယားတုိ႔သည္ ပထမဦးစြာ ထုိကေလးကုိ “ စိန္ညာ ” ဟုအမည္မွည့္ေခၚခဲ့ျပီး သုိ႔ေသာ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဦးတီးဘြားျဖစ္ေလ၏။ ဦးတီးဘြား ၾကီးျပင္လာေသာအခါ ေဆလမ္( Se Lan)  အၾကီးဆုံးသမီးကုိ အိမ္ေထာင္ျပဳ ခဲ့ပါသည္။  သားႏွစ္ေယာက္ထြန္းကားခဲ့ပါသည္။ သားအငယ္ဆုံး၏နာမည္မွာ “ Min Shwe Yo ” မင္းေရႊရုိး ဟု ေခၚပါသည္။ သူသည္ တရုပ္ျပည္၏ဧကရာဇ္ဘုရင္ျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ ထုိအငယ္ဦးတီးဘြားသည္ ဥမွေပါက္ဖြားခဲ့ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ တရုပ္ျပည္သည္ ယခုေခတ္ကာလတြင္ ဧကရာဇ္ဘုရင္ ဟု နာမည္ေပးခဲ့ပါသည္။

No comments: