လူတစ္မ်ိဳး၏ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ဓေလ့ထုံးစံမ်ားကုိလူတစ္မ်ိဳးကသိဖုိ႔လုိပါသည္။သိထားလ်ွင္၊က်ဴးေက်ာ္မွားယြင္းမွဳမ်ားမျဖစ္နုိင္ဘဲ၊ကူးလူးဆက္ဆံမွဳလြယ္ကူ၍ ခ်စ္ၾကည္ေရး တည္ျမဲနုိင္ပါသည္။(စာေရးဆရာဒဂုဏ္နတ္ရွင္)ရွမ္းျပည္ေၾကးမုံစာအုပ္မွ

Popular Posts

တအာင္းဘာသာတရားေတာ္


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, March 24, 2011

ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားဆငး္သက္ပုံ

ပေလာင္လူမ်ိဳးတို႔ ဆင္းသက္လာပံု
မႏုႆပညာရွင္တို႔က မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ‘မြန္-ခမာ‘ အႏြယ္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာေျမေပၚတို႔ အဦးေစာဆံုး ၀င္ေရာက္လာၾကသည္ဟု လက္ခံၾကပါသည္။ မြန္-ခမာအႏြယ္သည္ ‘ေမာင္းဂုတ္‘ လူမ်ဳိးႏြယ္ႀကီးမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆုိသည္။ ေမာင္းဂုတ္ လူမ်ဳိးႏြယ္ႀကီးမွ ‘ၾသစၾတစ္‘ ႏွင့္ ‘တီဗက္တိုတရုတ္‘ ဟု ကြဲျပားေလသည္။
၄င္းတို႔သည္ ေမာင္းဂုတ္ အႏြယ္၀င္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ေဒသတခုအတြင္း ေနထုိင္ၾကရာမွ လူဦးေရ တိုးတက္မ်ားျပားလာျခင္းေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ အသက္ရွင္ ေနႏုိင္ေရးအတြက္ ေနရာေဒသတခုမွ အျခားတခုသို႔ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို ရွာေဖြေနထိုင္လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ၾကသည္။ ဤသို႔အခ်ိန္ကာလ ၾကာေညာင္းလာေသာအခါ ေနထုိင္ရာေနရာေဒသတို႔လည္း တခုႏွင့္ တခု မတူညီေသာေၾကာင့္ ၾသစၾတစ္ႏွင့္ တိဗက္တရုတ္ဟူ၍ ကြဲျပားၾကျခင္းျဖစ္၏။ ၄င္း ေမာင္းဂုတ္လူမ်ုိးတို႔သည္ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာရွာႀကံ၍ နယ္ေျမဒသတခုမွ တျခားတခုသို႔ ေျပာင္းေရြ႕ေနၾကရာတြင္ ေနကရိြဳတ္လူမ်ဳိးႏွင့္ အထူးသျဖင့္ ပရိုတိုၾသစလိြဳက္လူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ေသြးေႏွာ္ၾကသည္ဟု ဆုိ၏။ ထိုေၾကာင့္ ၾသစၾတစ္ လူမ်ဳိးတို႔သည္ ၾသစၾတိဳနီးရွန္ႏွင့္ ၾသစႀတိဳေအရွတစ္ ဟူ၍ ယင္းတို႔၏ သာသာစကားျဖင့္ ခြဲျခားျခင္းဟုဆိုသည္။ ၾသစႀတိဳေအရွတစ္တြင္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ (အာသံ၊ မဏိပူရ) ရွိခါဆီလူမ်ဳိး။ မု႑လူမ်ဳိး (ကိုလ္)၊ ဆန္သာလ္လူမ်ဳိး၊ နာဂဗာရီကၽြန္းရွိ နာဂဗာရီလူမ်ဳိးႏွင့္ အာသံ၊ ျမန္မာ၊ အင္ဒိုခ်ဳိင္းနားရွိ မြန္ခမာအႏြယ္ရွိတုိ႔ ေျပာဆုိေသာ စကားပါ၀င္သည္။
(ေမာင္းဂုတ္) မြန္ဂိုလိြဳလ္လူမ်ဳိးႏြယ္ႀကီး၏ မူရင္းေဒသမွ အာရွတိုက္တြင္ အမ်ားဆံုး ေနထိုင္ၾကၿပီး အထူးသျဖင့္ အရွတိုင္ေျမာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္း၊ အေရွ႕ပိုင္းႏွင့္ အေရွ႕ ေတာင္ပိုင္းတို႔၌ ျပန္ႏွ႔ံေနထိုင္ၾကသည္။ ထိုေၾကာင့္ ဗီယက္နမ္၊ ခမာ၊ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္(ရိအာန္) မု႑၊ ဆန္သာလ္၊ ခါဆီစေသာ လူမ်ဳိးတို႔သည္ မြန္ခမာအႏြယ္မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ အလြန္ေသြးနီးစပ္ၾကသည္ ညီရင္းအစ္ကို ေမာင္ႏွမရင္းသားခ်င္းဟုဆုိရေပမည္။
ထိုနည္းတူ ေမာင္းဂုတ္ (မြန္ရိုလြိဳက္လူမ်ဳိးႏြယ္ႀကီး) မွ တီဗက္တိုဘားမင္းအုပ္စုတြင္ ပ်ဳ၊ ကမ္းယံ၊ သက္၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္း၊ ဗမာ၊ ကရင္လူမ်ဳိးျဖစ္သို႔လည္းေကာင္း ထုိင္းတရုတ္အုပ္စုမွ ရွမ္း၊ ရွမ္းတရုတ္၊ တရုတ္လူမ်ဳိးအျဖစ္သို႔လည္းေကာင္း ဆင္းသက္လာၾကသည္ဟုဆို၏။
ၾသစႀတိဳေအရွတစ္ အရွေတာင္ပိုင္းသို႔ မဆင္းသက္မီ တရုတ္ျပည္ယန္စီ ကန္ျမစ္၀ွမ္း ေဒသတြင္ မြန္ခမာ လူမ်ဳိးႏြယ္အျဖစ္ တခုတရံုးတည္း အေျခခ် ေနထိုင္လာၾက သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုေၾကာင့္ ယန္စီက်န္ျမစ္၀ွမ္းေဒသသည္ မြန္ခမာတို႔၏ ေဒသေဟာင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ ၄င္းျမစ္၀ွမ္းေဒသသည္ ရာသီဥတု သင့္တင့္မွ်တမႈရွိၿပီး ေျမဆီၾသဇာ ေကာင္းမြန္ျခင္းေၾကာင့္ စုိက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းကို စနစ္တက်လုပ္ကိုင္ႏုိင္ေသာ လူမ်ဳိးဟု ယူဆရသည္။ ႏွစ္ေပါင္းရွည္ၾကာစြာ တစုတရံုးတည္း စနစ္တက်အေျခခ်ေနထိုင္ၾကရာတြင္ စိုက္ပ်ဳိးေရးကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းၾကီးျဖင့္ စနစ္က်ေသာ လူအဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔စည္းၾကကာ ေက်းျပည္၊ ေက်းနယ္ထူးေထာင္ၾကသည္။ ၄င္း၌ မိမိတို႔လူမ်ဳိးမ်ား၏ လူဦးေရမ်ားျပား လာျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း အာရွေျမာက္ပိုင္းေဒသ၌ ရာသီဥတုဆိုး၀ါးမႈ ေၾကာင့္လည္းေကာင္းေျမာက္ပုိင္း လူမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအစုအၿပံဳ တိုး၀င္ဆင္းသက္လာျခင္း ေၾကာင့္လည္းေကာင္း အက်ပ္ အတည္းႏွင့္ေတြ႔ရေသာေၾကာင့္ ေတာင္ဖက္ပိုင္းသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကရသည္ဟုဆုိသည္။ ထိုသုိ႔ေျပာင္းေရႊ႕ၾကရာတြင္ အင္ဒိုခ်ဳိင္းနားဘက္သို႔ ဗက္ယက္နမ္ေဒသတြင္ ဗီယက္နမ္လူမ်ဳိး၊ ကေမာၻဒီးယားေဒသတြင္ ခမာလူမ်ဳိး၊ ယိုးဒယားႏွင့္ ျမန္မာျပည္ေတာင္ပိုင္းေဒသတြင္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္အုပ္စုတို႔သည္လည္းေကာင္း၊ ျဗဟၼပုတၱရျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း အိႏိၵယျ့ပည္ ဒကီၡဏ ကုန္းေဒသတြင္ မု႑လူမ်ဳိး၊ ဘဂၤလားနယ္တြင္ ဆန္သာလ္လူမ်ဳိးႏွင့္ အာသံနယ္တြင္ ခါဆီလူမ်ဳိးတို႔ကိုလည္းေကာင္း အေျခခ်ေနထုိင္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
မြန္ခမာအႏြယ္ဘြား လူမ်ဳိးတို႔သည္ ဘာသာစကားတမ်ဳိးတည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အျခား ေဒသမ်ားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္အေျခခ်ၿပီး ကာလၾကာျမင့္စြာခြဲခြါၾကျခင္း၊ မူရင္းဘာသာ စကားအျပင္ ေ၀ါဟာရအသစ္မ်ား တိုးတက္မ်ားျပားသံုးစြဲ၍ မိမိတို႔အႏြယ္ႏွင့္ မတူေသာ ေ၀ါဟာရမ်ားထည့္သြင္းေျပာဆုိျခင္းရွိေသာ္လည္း မူလ မြန္ခမာေ၀ါဟာရကို သံုးစြဲလ်က္ ရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ဤအေျခအေနေပၚမူတည္၍ ဘာသာေဗဒပညာရွင္တို႔က လူမ်ဳိးမ်ား ဆင္းသက္လာပံုကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀)ခန္႔ကပင္ မြန္ခမာအႏြယ္၀င္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္ (ရိအာန္)လူမ်ဳိးတို႔သည္ တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္း ‘ ယန္စီက်န္ျမစ္၀ွမ္းေဒသ‘ ဆီမွာ ေတာင္ဖက္ သို႔ ဆင္းသက္လာၾကၿပီးလွ်င္ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းႏွင့္ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္းဆီသို႔ ဆင္းသက္ၾကၿပီး တုိင္းျပည္ေတာင္ပိုင္းမဲနမ္ျမစ္၀ွမ္း၌ မြန္လူမ်ဳိးစုဦးေဆာင္၍ ဒါြရာ၀တီျပည္ကို ထူေထာင္ၾက သည္။ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္အႏြယ္ဘြား လူမ်ဳိးတို႔ကို ေယာနက (ယူနန္) ေယာန၊ ေယာန္း(ယြန္း)၊ ေၾကာမ္း (ၾကြမ္း) ဟု ျဖစ္ေၾကာင္းဆုိပါသည္။ ‘ပေလာင္္‘ ေတာတိုး ‘ေယာလူမ်ဳိး‘ ဟု အဆိုစာရွိေလရာ ေယာနတိုင္း (ယူနန္ေဒသ)က ဆင္းသက္စီးပြားလာေသာ လူမ်ဳိးဟုဆုိသည္။ ပေလာင္တို႔သည္ မြန္တို႔ႏွင့္အတူ ျမန္မာျပည္ေအာက္ပိုင္းေဒသ၊ သထံုေဒသ၊ ပဲခူး-ေတာ္ငူေဒသတို႔တြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ပေလာင္လူမ်ဳိးႏြယ္စုတခုျဖစ္သည့္ (ရူမုိင္း)တို႔ အေျခခ်ေၾကာင္း ရမၼ၀တီဟုအည္တြင္ေၾကာင္း သေရေခတၱရာ (ျပည္)ပန္းေတာင္းအရပ္ ေဒသသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကေၾကာင္း၊ ရူမုိင္း (ရူမာည္း) ေရွ႕ေဟာင္းရာဇ၀င္တြင္ရွိပါသည္။ က်န္အစုမွာ ေတာင္ငူ-ရမည္သင္းေဒသမွ ရွမ္းျပည္ေတာင္းပိုင္းသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။ ၀၊ ပေလာင္အုပ္စုတစုသည္ တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းဆီမွ ျမန္္မာျပည္သို႔ ေရႊလီျမစ္ေၾကာင္းႏွင့္ တပိန္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ျမန္မာျပည္အထက္ပိုင္းတကာင္းေဒသ၊ ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းေဒသျဖစ္သည့္ ေရွ႕ပုဂံ(ေပါကၠံ) ေဒသ။ မင္းဘူး (၆)ခရိုင္ေဒသ၊ ပခုကၠဴ (ေယာနယ္)ေဒသ ဗိသာႏိုးေဒသတို႔၌ ၀၊ ပေလာင္လူမ်ဳိးအႏြယ္တစုတို႔သည္ ဧရာ၀တီျမစ္ ေၾကာင္းအတုိင္း ဆင္းသက္လာၿပီး အေျခခ်ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ေနာက္တြင္ကား မေရွးမေႏွာင္းပင္ ေရာက္ရွိလာၾကေသာ ေရွးပ်ဴႏွင့္အႏြယ္တူလူမ်ဳိးမ်ားတို႔ ေရာေႏွာအေျခခ် ၾကေၾကာင္း သိရွိရ၏။ ေနာက္တြင္ ပုဂံျပည္ႀကီးကိုထူေထာင္ၾကရာတြင္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္ အႏြယ္လူမ်ဳိးမွာ ပါ၀င္ေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာအရ သိရေၾကာင္း သိရပါ၏။
ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ေရွးဦးပ်ဴလူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ နီးကပ္စြာအတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းအစဥ္အလာ၊ ေရွးေဟာင္းယံုၾကည္မႈ၊ ရိုးရာပံုျပင္မ်ား။ မ်ဳိးရိုးစဥ္လာခံယူမႈ၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကို တူညီစြာ ခံယူက်င့္ သံုးလာခဲ့၍လည္း ပ်ဴလူမ်ဳိးမွ “ျပဴ” “ ပလူ” ၎မွ ပေလာင္ လူမ်ိဳးဟု အဆိုရွိေလသည္။ ပေလာင္၊ ၀ ႏြယ္တူလူမ်ိဳးတစ္စုတို႕သည္ တေကာင္း ေဒသဆီမွ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းသက္လာၾကၿပီး ေျမျပန္႕ေဒသျဖစ္သည့္ မတၱရာ၊ ေအာင္ပင္လယ္ (မႏၱေလး) အင္း၀၊ ေတာင္ျပဳန္း၊ ေက်ာက္ဆည္ေဒသသို႕ ျပန္႕နွံ႕အေျခခ်လာၿပီး မြန္ခမာအႏြယ္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္တို႕ႏွင့္ ျပန္ဆံုစည္းၾက၍ ေက်ာက္ဆည္ (၁၁)ခရုိင္ေဒသတြင္ အင္အားႀကီးထြားျပန္႕နွံ႔ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ပန္းေလာင္ျမစ္၊ ေဇာ္ဂ်ီျမစ္ေဒ သတို႕တြင္ ျပန္႕ႏွံ႕စြာ အေျခခ်ေနထိုင္သည္ကို သိရွိရ၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ၀၊ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ား (ေရွးဦး ၀၊ ပေလာင္) တို႔သည္ ေျမျပန္႕ေဒသမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း မြန္ဂိုတာတာလူမ်ိဳးအုပ္စုတို႕ႏွင့္ မၾကာခဏ တိုက္ခို္က္ၾကရေၾကာင္း ရန္သူတို၏ ေႏွာက္ယွက္ တိုက္ခိုက္ျခင္းကို ရင္ဆိုင္ၾကရေၾကာင္း၊ ျမန္မာအုပ္စု၀င္တို႕ အလံုးအရင္းအင္အားၾကီးစြာ ၀င္ေရာက္လာၾကေၾကာင္း၊ မြန္ဂိုတာတာႏွင့္အတူ ျမန္မာအုပ္စု၀င္အႏြယ္တို႕၏ တိုက္ခိုက္ျခင္း ေၾကာင္း မြန္ခမာအႏြယ္၀င္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းၿဖိဳကြဲ၍ မြန္အုပ္စုတို႕ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ပိုင္းေဒသတို႔၌ အေျခတည္ၾကေၾကာင္း၊ ၀၊ ပေလာင္အုပ္စုအႏြယ္တို႔ ရွမ္းကုန္းျပင္ ျမင့္(ေတာင္ေပၚေဒသ) ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းႏွင့္ အေရွ႕ပိုင္းတို႔ ၀င္ေရာက္အေျခခ်ၾကေၾကာင္း သိရွိရ၏။
မြန္ခမာအႏြယ္၀င္ ၀၊ ပေလာင္လူမ်ိဳးတို႕သည္ တရုတ္ျပည္ေတာင္ပို္င္း ယန္ဆီက်န္ ျမစ္၀ွမ္းေဒသမွ တစ္စုအျဖစ္ ထြက္လာၾကၿပီး တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္း (တာလီေဒသ) ထန္ခ်ဳန္းေဒသႏွင့္ ယုန္ခ်န္ေဒသတို႕တြင္ အေျခခ်၍ ၿမိဳ႕ျပျပည္နယ္ငယ္မ်ား ထူေထာင္ၾက သည္။ မြန္ဂိုတရုတ္အႏြယ္တို႕၏ အဆက္မျပတ္ ေႏွာက္ယွက္တိုက္ခိုက္မွဳ ဒဏ္ေၾကာင့္ “ တာလီဖူးႏိုင္ငံေတာ္(ေကာသမၻီျပည္) “ ပ်က္ဆီးခဲ့ရသျဖင့္္ “ ၀ ” အႏြယ္၀င္သည္ သံလြင္ျမစ္ ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းသက္ၾကၿပီး ျမန္မာျပည္သံလြင္အေရွ႕ျခမ္းေဒသႏွင့္ အေနာက္ျခမ္းေဒ တြင္အေျခခ် ေနထိုင္ၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏။
တာလီဖူးၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတာ္ (ေကာသမၻီျပည္) ၿပိဳကြဲခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ ၀ ႏွင့္ ပေလာင္အႏြယ္စု ကြဲထြက္ခဲ့ရၿပီး ပေလာင္အႏြယ္စုမွာ ေရႊလီျမစ္၀ွမ္းႏွင့္ သံလြင္ျမစ္အၾကား ေတာင္တန္းၾကီး မ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္၍ မံုးကိုး – ၾကဴကုတ္လမ္းေၾကာင္းမွ ကြက္ခိုင္၊ သိႏၷီ၊ လားရွုဳိး – မိုင္းရယ္သို႕ ၀င္ေရာက္လာၾကသည္။ AD ၁၀ရာစုတြင္ ပေလာင္အႏြယ္စုတစ္ခုမွာ ေရႊလီျမစ္ေၾကာင္းအနီး က်ယ္လန္႕ (နမ့္ခမ္း – မူဆယ္) တြင္ ျပန္လည္စုစည္းၾကၿပီး ၿမိဳ႕့ျပေက်းျပည္ (ဒုတိယ ေကာသမီၻျပည္) အျဖစ္ ထူေထာင္ၾကျပန္သည္။ ထို႕ေနာက္တြင္ “ က်ယ္လန္႕ေက်းျပည္ထြန္း ကားစဥ္တြင္ ပဲခူး – ေတာင္ငူ – ေက်ာက္ဆည္ ေဒသတို႕မွ အင္အားၿပိဳကြဲလာသည့္ မြန္၊ ၀၊ ပေလာင္အႏြယ္စုအနက္မွ ပေလာင္အႏြယ္စုသည္ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္းသို႕ ဆန္တက္လာ ၾကၿပီး ေရႊလီခ်ဳိင့္၀ွမ္းေဒသရွိ အႏြယ္စုတို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ေတာင္ေပၚေဒသ၌ ၿမိဳ႔ ျပေက်းျပည္စုစည္း တည္ေထာင္ၾကျပန္သည္။ ရာမ၀တီဟုပင္ အမည္တြင္၍ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို “က်ေကာင္း” (မိန္းေကာင္း)ျဖစ္သည္။ ခရုိင္ (၂၉)ခုဖြဲ႕စည္း ထားေၾကာင္းႏွင့္ ပေလာင္ မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ (ရူမည္း၊ ရူလ်ဲန္္း၊ ရူေကာ) တို႔၏ ၿမိဳ႕ျပေက်းျပည္ျဖစ္ၿပီး စည္ပင္ ထြန္းကားခဲ့၏။ ေတာင္ေပၚကုန္းျမင့္၌ တည္ထားျခင္းေၾကာင့္ ရန္အႏၱရာယ္မ်ားကို ခုခံႏိုင္ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ရန္သူ၏ တိုက္ခိုက္မွဳ မလြယ္ကူေစရန္ျဖစ္ဟန္ ရွိသည္ဟုရွိသည္။
ေနနဂါးမ်ဳိးႏြယ္
ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ အဖ ေနနတ္သား အမိ နဂါးမတို႔မွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု သတ္မွတ္ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကပါသည္။
ေရွးပေလာင္အလံ
ေရွးပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔ အထိမ္းအမွတ္အလံမွာ အျပာေရာင္ေအာက္ခံ၍ ဗဟုိအလယ္တြင္ ေန၀န္းနီလံုးရွိထားပါသည္။
ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ
ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔ ၉၉ ရာခိုင္းႏႈန္းက ဗုဒဘာသာ၀င္ကို ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ၾကပါသည္။ နတ္ကို အနည္းအက်ဥ္း၊ ခရစ္ယာန္ အနည္းအက်ဥ္းကိုးကြယ္ၾကၿပီး ေတာေစာင့္နတ္၊ ရြာေစာင့္နတ္၊ လယ္ေစာင့္နတ္တို႔ကို ပသပူေဇာ္သည့္ ဓေလ့ရွိပါသည္။
ပေလာင္တို႔၏ လအလိုက္ ပြဲေတာ္မ်ား
တပို႕တြဲလ ။ ။ ပေလာင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ တပို႔တြဲလတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မုန္႔လုပ္စား တတ္ပါတယ္။ အဓိကမုန္႔မ်ားမွာ မုန္႔ဖက္ထုပ္ (ေကာက္ၫွင္းဆန္ကို အမုန္႔ႀကိတ္ၿပီး ႀကံသကာ၊ အုန္းသီး၊ ႏွမ္း၊ ဖတ္ရြက္ ႏွင့္ ထုပ္ထား) မုန္႔လက္ေကာက္၊ ေခါပုတ္၊ ေခါင္ယာဂု စအရွိသည္ကို ျပဳလုပ္ပါတယ္။ ေျခာက္ေသြ႕တဲ့ရာသီျဖစ္သလို အစားအေသာက္ဆင္းရဲတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။
ၾကမ္းတမ္းစြာအလုပ္လုပ္ရတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္တာေၾကာင့္ တပို႔တြဲ မတိုင္ခင္ (၃-၄)အလုိမွာ အနားယူပါတယ္။ ေကာက္ၫွင္းဆန္၊ ႀကံသကာတို႔ လုယက္၀ယ္ယူထားၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေန႔ခင္း (သို႔) ညဆုိရင္ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိမ်ားက အခ်ိန္ယူၿပီး မုန္႔ ႀကိတ္ၾကပါတယ္။ လူငယ္မ်ားက တအိမ္တက္ တအိမ္ဆင္း ကူညီေလ့ရွိပါတယ္။
မုန္႔ရတဲ့အခ်ိန္မွာ အိမ္တြင္းရွိ ဘုရားကို အထြဏ္ထိပ္ထားၿပီး အရင္လွဴသလို ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာရွိေသာ ဘုရားကိုလည္း သြားေရာက္လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေဆြမ်ဳိးအိမ္မ်ားကို မုန္႔လိုက္ေပးပါတယ္။ သူအိမ္လည္းလုပ္ ကိုယ္အိမ္လည္းလုပ္ မုန္႔မ်ားကို ဖလွယ္ ေပးၾကပါတယ္။ အရမ္းကို ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ အိမ္တိုင္းလိုလို အလုပ္နားၿပီး အခ်ိန္ေပး မုန္႔လုပ္ေလ့ရိွပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ ထင္ျဖဴ (မိုင္လို)ကို ေစတီပံုေဆာက္ပါတယ္။ တပို႔လျပည့္ေရာက္ တယ္ဆိုရင္ ထင္ျဖဴ မီးပံုပြဲကို ဗံုေမာင္းတီးၿပီး မီးရႈၾကပါတယ္။ ဒါဟာလဲ ပေလာင္တို႔ရဲ့ ရိုးရာျဖစ္ပါတယ္။
တေပါင္းလ ။ ။ တေပါင္းလဟာ ပေလာင္တို႕အတြက္ အေပ်ာ္ရႊင္ဆံုးအခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ နယ္အရပ္ရပ္က ပေလာင္ လူမ်ဳိးမ်ား စုေပါင္း၍ ပြဲေတာ္ ဆင္ႏြဲတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႔မွာဆိုရင္ ဘုရားႀကီးရွိပါတယ္။ ဘုရာၾကီးေပၚမွာ ဆုိင္ခင္းအတြက္ သဲကေလးေတြ ေဆာက္လုပ္ထားပါတယ္။ နမ့္ခမ္းဘက္ဆိုရင္ နမ့္ခမ္းၿမိဳ႔မွာျဖစ္ျဖစ္ ေက်းရြာအုပ္စုပဲျဖစ္ျဖစ္ စုေပါင္းၿပီး လုပ္ေဆာင္ၾကပါတယ္။ မန္တုန္မွာဆုိရင္ လည္း ထိုနည္းတူစြာျဖင့္ ျပဳလုပ္သလို တျခားေသာ ၿမိဳ႔နယ္ေတြမွာ လည္း ျပဳလုပ္ပါတယ္။
ေနာက္ တျခားေသာ သီေပါ၊ လားရိႈး၊ ေက်ာက္မဲ ရွမ္းလူမ်ဳိးက လာေရာက္၍ စားစရာ ငါးခ်ဥ္ေကာင္း၊ ၀က္သခ်ဥ္းေကာင္း၊ မုန္ညင္းခ်ဥ္းေျခာက္၊ မုန္ညင္းေျခာက္၊ မုန္႔မ်ဳိးစံုတို႔ အစရွိတဲ့ ေရႊဖီခ်ိန္ သံုးဖို႔ ခေမာက္ ေတြကို လည္း ေရာင္းခ်ပါတယ္။ ဘုရားႀကီး၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြမွာလည္း လူေတြ စည္းကားတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ စည္းကားလြန္းလို႔ လူရပ္တဲ့ေနရာေတာင္ တခါတေလ မရွိဘူး။ ေပ်ာ္စရာလဲ အရမ္းေကာင္းပါတယ္။ ငါးခ်ဥ္ကို ၀ယ္စား ခ်င္ရင္ တဆုိင္၀င္ တဆိုင္ထြက္ လိုက္ၿမီးၿပီးမွ ေကာင္းတဲ့ဆုိင္ေတြ႔ရင္ ၀ယ္ပါ တယ္။ ဘုရားကို ေရႊဖီခ်ိန္ စစထြက္တဲ့ မိုးလြတ္၊ ေလလြတ္ လက္ဖက္ ေျခာက္ကို သြားေရာက္ လွဴဒါန္းတဲ့ အခ်ိန္လဲျဖစ္ပါတယ္။
တန္ခူးလ ။ ။ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဆိုရင္လည္း အေပ်ာ္ဆံုးအခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ ေရႊဖီခ်ိန္ အလုပ္နားတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ လူေပါင္းစံုနဲ႔ ရြာကို လက္ဖက္လာခူးတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္ေတာ့ လူေပါင္းစံု စည္းကားတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ သႀကၤန္ပြဲေတာ္မွာဆုိရင္ ဘုရားကို ေရသပၸါယ္္ေပးတယ္။ လူႀကီးေတြကို လုိက္ၿပီး ေရခ်ဳိးေပး အစရွိသည့္တို႔ကို လိုက္လုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ေသာ ၿမိဳ႕မွာဆုိရင္ မုန္႔ဖတ္ထုပ္ေတြ လုပ္စား၊ ေရစိမ္းေခါက္၊ မုန္႔ဟင္းခါး၊ ေရႊရည္ေအး အစရွိတဲ့ မုန္႔မ်ဳိးစံုကို လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ ကိုယ့္နဲ႔ရင္းႏွီးေသာ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းမ်ားကို ဖိတ္ေကၽြးပါတယ္။ ကိုယ့္နဲ႔အသိမိတ္ေဆြမ်ား တယ္ဆိုရင္ တအိမ္ၿပီး တအိမ္လုိက္ ဖိတ္ၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိေတြေပါင္းၿပီး ၀င္ေငြရွာ စုေဆာင္း လာသမွ် ဧည့္သည္မ်ားကို ေကၽြးေမြး ပါတယ္။
ကဆုန္လ ။ ။ ကဆုန္လဆိုရင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပိုက္ဆံတတ္ႏုိင္ေသာ ရြာဆုိရင္ ပါဌာန္းပြဲ (ဘုန္းႀကီးတရားေဟာ္ပြဲ) ကို ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။
၀ါတြင္းသံုးလ ဆုိရင္ သက္ႀကီး ရြယ္အိုးေတြက ဥပုဒ္အဖိတ္တုိင္းတြင္ ဇရပ္မွာ သြားေစာင့္ပါတယ္။ ဥပုဒ္သြားေစာင့္တဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ ရြာမွာႀကီးတဲ့ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိေတြ၊ အသက္ ၃၀-၄၀ရွိတဲ့အမ်ဳိးသမီးေတြက ညေရာက္ရင္ အခ်ဳိပြဲတခုခု သြားေကၽြးပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ေသာ လူငယ္ေတြက အဖြဲ႕ ဖြဲ႕ၿပီး ၀င္ေငြရွာပါတယ္။ အဘိုး၊ အဘြားေတြကို ေကၽြးေမြးဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။
အဖိတ္ညေနဆုိရင္ ကုမၼာရီအဖြဲ႕မ်ားက လျပည့္ေန မနက္ဆြမ္းေတာ္ တင္ရန္အတြက္ အသီးအႏွံကို ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ပန္းပံုေဖာ္ပါတယ္။ ျပင္ဆင္ ထားပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ ဥပုဒ္ေစာင့္ေသာ အဘိုးအဘြားေတြအတြက္ ထမင္းဟင္းကို ျပင္ဆင္ထားပါတယ္။ တခါတေလ တ–ခံေပးတဲ့လူရွိတယ္။
ရြာသူရြာသားေတြလည္း အဖိတ္၊ ဥပုဒ္ဆိုရင္ အလုပ္နားၾကပါတယ္။ အဘိုး၊ အဘြားေတြလည္း လျပည့္ေန႔မတုိင္းခင္ (၈)ရက္မွာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၊ ေစတီမွာ ရွိတဲ့ ျမက္ပင္ေတြကို သြားေရာက္ရွင္းလင္းၾကပါတယ္။ ၀ါတြင္းသံုးလဆိုရင္ လူငယ္ေတြ၊ သက္ႀကီး ရြယ္အိုးေတြက အရမ္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါတယ္။
သီတင္းကၽြတ္လ ။ ။ သီတင္းကၽြတ္၀ါဆိုပြဲေတာ္ ဆုိရင္ေတာ့ တရြာၿပီး တရြာ လိုက္လံ လွဴဒါန္းၾကပါတယ္။ က်မတို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့ရြာျဖစ္သလို က်မတို႔နဲ႔ အလွဴအဒါန္း လုပ္ခ်င္ေသာရြာလည္းျဖစ္ရမယ္္။ က်မတို႔ ဘုန္းႀကီးက ၀ါႀကီးတယ္ဆုိရင္ က်မတို႔ဆီ အရင္လွဴရပါတယ္။ တျခားရြာ ဘုန္းႀကီး ၀ါႀကီးတယ္ဆုိရင္ တျခားရြာကို သြားလွဴရပါတယ္။
သီတင္းကၽြတ္၀ါဆိုပြဲဆုိရင္ လူဦးေရကို မသတ္မွတ္ထားပါဘူး။ လာခ်င္ သေလာက္ လာလို႔ရပါတယ္။ မလာခင္ဆုိရင္ေတာ့ လူဦးေရ ဘယ္ေလာက္လာ မလဲဆုိတာ ခန္႔မွန္းၿပီး ေျပာေပးရပါတယ္။ ဒါမွ ရြာအိုးသူႀကီးေတြ ဟင္းခ်က္၊ ထမင္းခ်က္ဖို႔ ခန္႔မွန္းႏုိင္ပါတယ္။ ဟင္းေတြက မ်ားေသာအားျဖင့္ ရြာမွာရွိေသာ ဖရံုသီး၊ ဗူးသီး၊ မ်ဥ္းခ်ဥ္နဲ႔ ဟင္းခ်က္ဖို႔ ထင္း အစရွိသည္တို႔ကို ရြာအိုးသူႀကီးထံ ေစတနာရွိသေလာက္ ေပးရပါတယ္။ ထမင္းကို ရပ္ကြက္အလိုက္ သတ္မွတ္ၿပီး ခ်က္ခိုင္းပါတယ္။ က်န္ရွိေသာ လုိအပ္ေသာ အသံုးစရိတ္ မ်ားကိုရြာမ်ားက ေစတနာရွိသေလာက္ လွဴဒါန္းၾကပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ရြာေတြဆိုရင္ ပိုက္ဆံတတ္ႏုိင္ေသာ လူငယ္အဖြဲ႕ရွိတယ္ဆုိရင္ စတိတ္ရွဳိးပြဲ ေထာင္ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ စတိတ္ရႈိးရွိေသာ ရြာကို လူေတြက စည္းကားေလ့ရွိပါတယ္။
တရြာၿပီးတရြာလိုက္လွဴဒါန္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ေပ်ာ္စရာ အလြန္ေကာင္းပါတယ္။ ကိုယ့္ရြာအလွည့္ေရာက္ရင္ တျခားရြာကို ႀကိဳဆုိဖို႔အတြက္ အိုးစည္းေမာင္းသံနဲ႔၊ ဗံုေမာင္းသံနဲ႔ ႀကိဳဆုိပါတယ္။ လူပ်ဳိေခါင္းေဆာင္၊ အပ်ဳိေခါင္းေဆာင္နဲ႔အတူ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိနဲ႔ ေပါင္းၿပီး ႀကိဳဆုိေပးရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ရြာဆုိရင္ အရမ္းကို ေ၀းလြန္ လွၿပီး တညေစာၿပီး လာအိပ္ပါတယ္။ သတင္းကၽြတ္ပြဲေတာ္သည္ ပေလာင္ေတြရဲ့ တန္ဖိုးထားေသာ အရာျဖစ္ပါတယ္။
တန္ေဆာင္မုန္း ။ ။ တန္ေဆာင္မုန္းလ ဆိုရင္ ဆီးမီးခြက္ထြန္းပြဲ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ အဖိတ္ေန႔ဆုိရင္ လူပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဗံုေမာင္းနဲ႔အတူ သို္င္းအကကို ကပါတယ္။ အပ်ဳိေခါင္းေဆာင္ေတြ အပ်ဳိေခ်ာေလးႏွစ္ေယာက္ကို ေရြးခ်ယ္ၿပီး လက္ကိုင္ပ၀ါ ခါးၾကားမွာ ထုိးခိုင္းပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ေသာလူပ်ဳိေတြက အပ်ဳိေလးကို စေနာက္ခ်င္တာနဲ႔ ဟိုေရွာင္ ဒီေရွာင္ လိုက္ေနာက္ေနပါတယ္။ အခ်ိန္ ၅-၁၀မိနစ္ေလာက္ၾကားမွ လက္ကိုင္ပါ၀ါ ထိုးရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕အပ်ဳိေလးက ၾကမ္းတမ္းတယ္။ အိတ္ေထာင္ထဲကိုရေအာင္ထည့္သလို တခါတေလ အိတ္ ေထာင္္ၿပဲတဲ့အထိ ျဖစ္ပါတယ္။ ညေန (၈)နာရီမွ (၁၂)နာရီအထိ သိုင္းအက ကေလ့ရွိပါတယ္။ အဖိတ္ေန႔နဲ႔လျပည့္ေန႔ဆုိရင္ ဖေယာင္တုိင္းကို အိမ္တုိင္းလိုလို ထြန္းၾကပါတယ္။
လျပည့္ေန႔ဆုိရင္ ထင္းရႈမီးပံုနဲ႔ ဆီးမီးထြန္းပံုပြဲကို ေစတီမွာ ထြန္းပါတယ္။ ေစတီေတာ္မွာ အဘြားႀကီးေတြရဲ့အလွည့္ျဖစ္ၿပီး ဗံုေမာင္းအႀကီးကို တီးခတ္ရင္း ကပါတယ္။ မီးပံုပြဲကို ႀကိဳဆုိတဲ့အေနနဲ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ထူး၊ ေနမွ်ေတြဟာ က်မတုိ႔ ပေလာင္လူမ်ဳိးေတြရဲ့ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏုိင္တဲ့ ေန႔ေတြျဖစ္ပါတယ္။
ပေလာင္လူမ်ိဳးတို႕၏ ရိုးရာဓေလ့ထံုးစံ
ပေလာင္ရပ္ရြာတို႔၏ ေနထိုင္ပံု
ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ မိသားစု အိမ္ေထာင္စုမ်ား အေဆာက္အဦးတခုတည္းတြင္ စုေပါင္းေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ အိမ္လ်ားႀကီး ေဆာက္ၿပီး အိမ္ေထာင္စုေပါင္း ၄-၅အိမ္ေထာင္စုမွ ၁၂အိမ္ေထာင္စုအထိ တစည္းတလံုးတည္ိစုေပါင္းေနထုိင္ၾကပါသည္။ ဤတြင္ မိသားစု၀င္မ်ားအားလံုး စည္းလံုးျခင္းကို ျပသျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔ ေအးခ်မ္းတည္ၾကည္ေသာ ေတာင္ေပၚေနရာတြင္ ေနထိုင္ေလ့ရွိပါသည္။

တခ်ဳိ႔ေသာ ရြာတြင္ ေခတ္မွီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အဆင္ေျပေသာ မိသားစုျဖစ္၍ ေသာ္လည္္းေကာင္း၊ သူမိသားစု ကိုယ္မိသားစု လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေနလိုစိတ္ေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း တအိမ္လွ်င္ တမိသားစုျဖင့္ သီးျခားေနထိုင္ေလ့ရွိသည္။
အိမ္တအိမ္တြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဖခင္က အိမ္ေထာင္ဦးစီးျဖစ္ပါသည္။ အိမ္ေထာင္စုေပါင္းအားလုံးေနေသာ အိမ္ၾကီးတခုလံုးအား အသက္အရြယ္ အၾကီးဆံုး၊ ၀ါအရင့္ဆံုး ေယာက်္ားႀကီး အႀကီးအကဲအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ သည္။
ရြာ၏ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ရြာဥကၠဌကို အမ်ဳိးသားမ်ားျဖင့္ ခန္႔အပ္ေလ့ရွိၿပီး ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ အျပည့္အ၀ ေပးထားပါသည္။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ရပ္ရြာ၏ သာေရး၊ နာေရးေလာက္တြင္ ပါ၀င္ေလ့ရွိပါသည္ အေမြဆက္ခံခြင့္
ပေလာင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မိဘ၏ အရိုက္အရာကို သားအႀကီးဆံုးက ဆက္ခံပိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။ တျခားေသာ လက္ဖက္ၿခံ၊ ေတာင္ယာ၊ လယ္ယာတို႔ကို ညီတို႔ကို ခြဲေ၀ေပးေလ့ရွိသည္။

တခ်ဳိ႕ေသာ ၿမိဳ႕နယ္တြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ သားအငယ္ဆံုးကို မိဘအရိုက္အရာ ဆက္ခံခြင့္ေပးထားပါသည္။ သားအႀကီးဆံုးက အရင္အိမ္ေထာင္က်ၿပီး အိုးခြဲေပးထားေလ့ရွိပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ေခတ္ပညာတတ္ေသာ မိဘမ်ားက သမီး မိန္းကေလးမ်ားကို သားေယာက်္ားႏွင့္ တန္းတူ အေမြးခြဲေပးပါသည္။
တခ်ဳိ႕ေသာရြာတြင္ “သားကိုသခင္ လင္မယားကို ဘုရား” ဆိုတဲ့ စကားပံုအတိုင္း သားကို ကိုးကြယ္၊ လင္ကို ကုိးကြယ္ၿပီး သမီး မိန္းကေလးမ်ားကို လံုး၀ အေမြးခြဲေ၀ေပးေလ့မရွိပါ။ သမီး မိန္းကေလးသာမက ကိုယ့္ေမြးထားေသာ ေမြးမိခင္ပါ အေမြးရပိုင္ခြင့္မရွိေခ်။ ဥပမာ မိသားစု တစုသည္ သမီးမိန္းကေလးမ်ားျဖင့္ ေမြးထားၿပီး အေဖက အေမထက္ေစာစြာ ေသဆံုးလွ်င္ အေမြးမ်ားကို အေဖဘက္ အမ်ဳိးေတာ္စပ္သူ ဦးႀကီး၊ ဦးေလးတို႔ကို အေမြးထိန္းသိမ္းထားပိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။
အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိ ဘိသိက္သြန္းျခင္း
နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္ အေနာက္ကင္းႏွင့္ ဇယန္းႀကီးတို႔တြင္ ေရွးအခါက အမ်ဳိးသမီး၊ အမ်ဳိးသား ၁၁-၁၂ႏွစ္ခန္႔ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိေဘာင္၀င္စျပဳလာလွ်င္ ရပ္ရြာရွိ ဇရပ္တေဆာင္တြင္ စုေ၀း၍ အပ်ဳိးႀကီး၊ လူပ်ဳိႀကီးမ်ားက ဦးေဆာင္ကာ ဘိသိက္သြန္းေလ့ရွိၾကသည္။ ဘိသိက္သြန္းျခင္းမွာ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိအဖြဲ႔ စာရင္း၀င္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း တမ်ဳိးပင္ျဖစ္ေပသည္။

ထိုအခ်ိန္အခါမွစ၍ ရပ္ရြာအတြင္းရွိ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိမ်ားမွာ အစည္းအရံုးတြင္ သေဘာမ်ဳိးျဖစ္သြားၿပီး သာေရး၊ နာေရး ကိစၥေပၚလွ်င္ စုေပါင္းလုပ္ကိုင္ေလ့ရွိၾကသည္။ ဥပမာ အပ်ဳိမ်ားက လက္ဖက္ရည္အိုးလွဴလွ်င္ လူပ်ဳိမ်ားက ပန္းကန္မ်ားလွဴၾကသည္။ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိမ်ား စုေပါင္း ေကာင္းမႈျဖစ္သည့္ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိ ဘုရားကို ယခုတုိင္ ယခုတုိင္ ဇယန္းႀကီးရြာ ေတာင္ကုန္းေပၚတါင္ ေတြ႔ႏုိင္ေပသည္။
အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိ ဘိသိက္သြန္းသည့္စံနစ္ကို ယခုအခါ အခ်ဳိ႕က ဖ်က္လိုၾကေပသည္။ သို႔ေသာ္ လံုး၀ မေအာင္ျမင္ေသးေပ။ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိမ်ားကို အသင္းသေဘာမ်ဳိး စုေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားျခင္းျဖင့္ စည္းရံုးမႈ အလိုအေလ်ာက္ ရရွိလာႏုိင္ေပသည္။ အခ်င္းခ်င္းလည္း စည္းေစာင့္ၾကသည့္အတြက္ ေျပာပေလာက္သည့္ မွားယြင္းမႈမ်ဳိး မေတြ႔ရေပ။
မယ္တို႔ပေလာင္စာအုပ္မွ ကိုးကားၿပီး ေရးသားထားပါသည္။
လူပ်ဳိလွည့္ရေသာည
ပေလာင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေခတ္မွီေသာ စာေပစာယူ စနစ္ က်င့္သံုးျခင္း အလြန္နည္းပါးသည္။ လူပ်ဳိမ်ားသည္ အပ်ဳိအိမ္တြင္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ အိမ္ေပၚတက္၍ စကားေျပာခြင့္ရွိပါသည္။ မိဘမ်ားသည္ နားလည္မႈ ေပးၿပီး အခ်ိန္အေစာႀကီး အိပ္ေလ့ရွိၿပီး ေရွာင္ေပးထားပါသည္။

တခါတေလ လူပ်ဳိ (၃-၅)ေယာက္ အထိ အပ်ဳိအိမ္ကို လာေရာက္ခြင့္ရွိပါသည္။ ပထမဦးဆံုးေရာက္ရွိလာေသာ လူပ်ဳိသည္ အပ်ဳိမေလးႏွင့္ ပထမ ဦးဆံုးစကား ေျပာပိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။ အစဥ္လုိက္အတုိင္း စကားေျပာရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ေသာ လူပ်ဳိမ်ားသည္ တျခားေသာ လူပ်ဳိကို ငဲ့တဲ့အေနနဲ႔ နာရီပိုင္းအနည္းငယ္သား စကားေျပာၿပီး ထျပန္သြားတတ္သည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ လူပ်ဳိသည္ ညစ္ပတ္ၿပီး ကိုယ့္သူငယ္ခ်င္းကို အလွည့္မေပးခ်င္၍ သူတစ္ေယာက္ထဲ အခ်ိန္အၾကာႀကီး ထိုင္ေျပာေလ့ရွိပါသည္။
စကားေျပာသည့္အခါတြင္ အပ်ဳိမ်ားက တခါတေလ ညေနစား မစားေသးဘဲ လူပ်ဳိမ်ားက ေရာက္ခ်တတ္ပါသည္။ အဖိတ္၊ ဥပုဒ္ေန႔ညဆုိလွ်င္ အခ်ိန္ကို ပို၍ ထုိင္ေျပာေလ့ရွိပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အဖိတ္၊ ဥပုဒ္တြင္ွ အလုပ္နားေလ့ရွိပါသည္။ မိုးလင္းေပါက္အထိ ထုိင္တတ္ပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ အပ်ဳိေလးမ်ားသည္ မနက္မိုးလင္း တာနဲ႔ မအိပ္ဘဲ ထမင္းဟင္း တခါထဲ ခ်က္ထားပါသည္။
တခ်ဳိ႔ေသာ မိဘမ်ားသည္ သားသမီးကို နားလည္ၿပီး ဘာမွ မေျပာဘဲ စကား ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ေပး ေျပာပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ မိဘမ်ားသည္ လူပ်ဳိကို သိပ္ၿပီး သေဘာမက်ဘူးဆုိရင္ လံုး၀ မေရွာင္ေပးေပ။ သမီးမိန္းကေလးႏွင့္အတူ လူပ်ဳိႏွင့္ ၀ုိင္းဖြဲ႕၍ စကားထုိင္ေျပာပါသည္။
စကားေျပာသည့္ေနရာတြင္ ပေလာင္အိမ္သည္ မီးပံု၀ုိင္းတခု အိမ္တိုင္းလိုလို ရွိထားပါသည္။ မီးပံု၀ုိင္းတြင္ ထိုင္ၿပီး စကားေျပာရပါသည္။ ေခ်ာင္ႀကိဳ ေခ်ာင္ၾကားတြင္ စကားေျပာခြင့္မရွိေပ။ စကားေျပာရင္ အခါရည္ၾကမ္းကို ေသာက္တတ္သလို တခါတေလ ကြမ္း၊ေဆးစားတတ္ေသာ အမ်ဳိးသားရွိလွ်င္ ကြမ္း၊ေဆးႏွင့္ ဧည့္ခံထားပါသည္။
လူပ်ဳိလွည့္နည္းမွာ တေနရာႏွင့္ တေနရာ မတူၾကေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ေက်ာ္တုန္းကဆုိရင္ လူပ်ဳိမ်ားက (၄-၅)ေယာက္လာၿပီးဆုိလွ်င္ တခ်ဳိ႕ေသာ လူပ်ဳိမ်ားက အက်င့္ပုတ္ၿပီး အပ်ဳိအိမ္ ေလွကား (သို႔) ပစၥည္းတခုခု ယူသြားေလ့ရွိပါသည္။ မိဘမ်ားက ေတာင္းပန္ၿပီး ပစၥည္းကို သြားယူရပါသည္။ အေပါက္ႏွင့္ စကားေျပာဓေလ့လည္းရွိပါသည္။ အခုေတာ့ အေပါက္ႏွင့္ စကားေျပာေသာ ဓေလ့တြင္ တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါသည္။

သတို႔သမီးခိုးယူနည္း
ႏွစ္ဘက္မိဘ မည္မွ်ပင္ သေဘာက်ေစကာမူ၊ မဂၤလာမေဆာင္မီ သတို႔သမီးကို သတို႔သားက ပဌမ ခုိးယူရေသာ ထံုစံရွိသည္။ သတို႔သမီး ခုိးယူနည္းမ်ာ သတို႔သားကိုယ္တုိင္သြား၍ မခုိးရဘဲ၊ သတိုးသားႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီးသူ ကာလသား၊ ကာလသမီး (၄-၅) ေယာက်္ကို လြတ္ၿပီး ခိုးယူရသည္။ သတို႔သမီးသည္ ခ်စ္သူ သတို႔သားေနာက္သို႔ လုိက္ရန္ အသင့္ျဖစ္ေသာအခါ မိဘမာ်းအား အသိေပးသည့္အေနျဖင့္ ျခင္းကေလးတခုအတြင္း “တြယ္” ကြမ္းသီးေတာင့္ ကြမ္းစားေဆး (ဓါးလွီးေဆး) ရွားေစးႏွင့္ ကြမ္းသီးစိတ္ အနည္းငယ္ကို ထည့္ၿပီး မိဘ (သို႔) အုပ္ထိန္းသူတဦးဦး အိပ္ရာမွ ႏိုးလွ်င္ ခ်က္ျခင္းေတြ႔ျမင္ေလာက္သည့္ ေနရာတြင္ ခ်ထားေလ့ရွိသည္။ ၄င္းျခင္းကေလးႏွင့္အတူ မိဘႏွစ္ပါးအား ကန္ေတာ့ပန္းအျဖစ္ ပန္းတမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ သတို႔သား၏ အင္အားအေလ်ာက္ မိဘကို ကန္ေတာ့ေၾကးေငြအျဖစ္ ပူးတြဲခ်ထားေလ့ရွိၾကပါသည္။ ထိုသို႔ခ်ထားၿပီး လာေရာက္ခိုးသူကာလသား ကာလသမီးႏွင့္ သတို႔အိမ္သို႔ လိုက္သြားရရိုး ထံုစံရွိေပသည္။(ပေလာင္ေက်းလက္ေဒသ၌ အပ်ဳိတုိင္းလိုလို ျခင္းၾကားငယ္ကေလးမ်ားကို ေဆာင္ထားေလ့ရွိၾကသည္။ ၄င္းျခင္းကေလးမ်ားကို ျမက္တမ်ဳိးျဖင္ည ေန႔ေကာင္းရက္သာတြင္ ရက္လုပ္ေလ့ရွိသည္။ အရြယ္မွာ လက္သန္းခန္႔ ရွည္းလ်ားလ်ားျဖစ္သည္။)
သတို႔သမီး ေရာက္လာေသာ္လည္း သတို႔သားက ဆုိင္ရံုသာဆုိင္ၿပီး မပို္င္ေသးေပ။ သတို႔သမီးက ခိုးေပးသူ အပ်ဳိေဖာ္မ်ားႏွင့္အတူ အခန္းတခန္းမွာ အိပ္ရၿပီး သတို႔သားက ခိုးေပးသူ လူပ်ဳိေပးမ်ားႏွင့္အတူ အျပင္ခန္းမ် အိပ္ရသည္။ သတို႔သမီး လူႀကီးမိဘမ်ား အိပ္ရာမွ ႏုိးေသာအခါ၊ ျခင္းၾကားရွည္ကေလးႏွင့္ ပန္း၊ ေငြတို႔ကို ေတြ႕ျမင္လွ်င္ မိမိတို႔သမီး ခ်စ္သူေနာက္ လုိက္သြားေၾကာင္းကိုသိၾကသည္။
အကယ္၍ ၄င္းပစၥည္းမ်ား မေတြ႔လွ်င္ မိမိတို႔သမီးအား မသူေတာ္ အဓမၼသား လူဆိုးမ်ားေခၚေဆာင္သြားေလမည္လား (သို႔) ေတာရဲက်ားသစ္မ်ား ခ်ီေဆာင္သြားေလသလားဟု စိုးရိမ္မကာင္းျဖစ္ကာ ဆုိင္ရာ အႀကီးအကဲတို႔ကို တုိင္ၾကားျခင္းျပဳၾကသည္ ဆုိင္ရာတို႔ကလည္းလူေပ်ာက္ကို ရွာေဖြၾကရသည္။
သတိုသားအိမ္တြင္ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိတို႔ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးႏွင့္ စုရံုးစားေသာက္ေနၾကသည္မွာ အလွဴကေလး သဖြယ္ျဖစ္ေန၏။ သတို႔သားႏွင့္ သတိုးသမီးတို႔အား အုပ္ထိန္းသူ လူႀကီးမိဘမ်ား စံုရာေရွ႕တြင္ လက္ထပ္ထိမ္းျမာ္းေပးမႈ မရွိေသးေသာေၾကာင့္ ျမင္ရံုသာျမင္ရ မၾကင္ရတဲ့ဘ၀ႏွင့္ပင္ ေနရေသးသည္။
သတို႔သမီး မိဘမ်ားက တရက္၊ ႏွစ္ရက္ၾကာေသာအခါ သတို႔သမီးကို ျပန္၍ေခၚသြားၾကသည္။ သတို႔သားဘက္မွ အေဖာ္မ်ားကလည္း ဒုတိယႀကိမ္ ျပန္၍ ခိုးယူရျပန္သည္။ သတို႔သမီးဘက္ကလည္း တရက္၊ ႏွစ္ရက္ၾကာလွ်င္ ျပန္ေခၚၾကျပန္သည္။ သတို႔သားဘက္ကလည္း တတိယအႀကိမ္ ျပန္ခိုးယူရျပန္သည္။ ဒုတိယ၊ တတိယ ခိုးယူေသာအႀကိမ္မ်ား၌ ျခင္းၾကားရွည္ကေလးႏွင့္ ပန္း၊ ေငြတုိ႔ကို မထားရေတာ့ေပ။သတို႔သမီးဘက္က အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္ေခၚယူၾကသည္မွာ သတို႔သားႏွင့္ သေဘာမတူ၍ မဟုတ္ေပ။ မိမိတို႔သမီးကေလးကို ခ်စ္လြန္းလွ၍ အိမ္ေထာင္မျပဳေစလိုေသးေသာ သေဘာရသည္ဟု အယူအၾကသည္။ ဤဓေလ့ထံုးတမ္းမွာ ၿမိဳ႕ႀကီးအရပ္ႀကီးမ်ား၌ ပေပ်ာက္လုနီးၿပီးဟု ဆိုၾကသည္။သံုးႀကိမ္ေလာက္ အျပန္လွန္ခိုးယူၿပီးမွ “ တာက်ဳိက္” မဂၤလာေဆာင္အခမ္းအနားေခါင္းေဆာင္လုပ္သူကို သတို႔သမီးကေလး မိဘမ်ားထံလြတ္ၿပီး မဂၤလာေဆာင္ႏွင္းရန္ ကိစၥ စီမံၾကရသည္။ သတို႔သမီး မိဘမ်ားက သတို႔သား အဆင့္အတန္း၊ မ်ဳိးရိုး၊ ဂုဏ္သိကၡာ၊ အေျခအေနကို ၾကည့္ၿပီး သင့္ေတာ္ေသာ ခန္း၀င္ပစၥည္းမ်ားကို တင္ေစသည္။
တန္ေဆာင္မုန္းလ၊ တပို႔တြဲလ၊ တေပါင္းလ၊ နယုန္လ၊ ေလးလကိုသာ လက္ထပ္ မဂၤလာေဆာင္ျပဳေကာင္းေသာ လအျဖစ္သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ က်န္ ၈ လကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အေရးႀကီးသလို၊ အေၾကာင္းေပၚလောသာ္လ ေလာကီပညာ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက အေသးစိတ္ ေန႔ေကာင္းရက္သာ အခ်ိန္ မဂၤလာကို စီစစ္ေရြးထုတ္ကာ လက္ထပ္ေပးတတ္ၾကေပသည္။
မယ္တို႔ပေလာင္စာအုပ္မွ ကိုးကားၿပီး ေရးသားထားပါသည္။

ကိုယ္၀န္ေဆာင္ခ်ိန္ႏွင့္ မီးဖြားခ်ိန္
ကိုယ္၀န္ေဆာင္အမ်ဳိးသမီးတေယာက္ျဖစ္လွ်င္ ေရွာင္ရမည့္ အခ်က္ရွိပါသည္။ အ၀င္ထြက္ တခါးေပါက္တြင္ လံုး၀ မထိုင္ရပါ။ အေလးပင္ မသယ္ရ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သူမ်ားႏုိင္ငံက မီးမဖြားမီ (၃)လအတြင္း ဦးေႏွာက္ကို အနားေပး၊ ကိုယ္၀န္ကို ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔အတြက္ ခြင့္(၃)လ ယူထားပါသည္။သို႔ေသာ္ ပေလာင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မေမြးမခ်င္း အလုပ္ကို ပင္ပင္ပန္းပန္း အလုပ္လုပ္ရပါသည္။မီးဖြားၿပီးတဲ့အခ်ိန္ဆိုရင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပေလာင္ေဒသတြင္ အရပ္လက္သည္ႏွင့္ မီးဖြားးရပါသည္။ ၿမိဳ႕ႏွင့္နီးကပ္ၿပီး စီးပါြးေရးအဆင္ေျပေသာ မိသားစုေလာက္တြင္ ေဆးရံုးသို႔ သြားဖြားပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ အမ်ဳိးသမီးသည္ မီးဖြားခါးနီးတြင္ အလုပ္သြားလုပ္၍ ေတာင္ယာ၊ လက္ဖက္ၿခံတို႔ ကေလးေမြးလိုက္ပါသည္။ မီးဖြားသည့္ အခ်ိန္တြင္ ကေလးႏွင့္ေယာက်္ားေလး လံုး၀ ၀င္ၾကည့္ခြင့္မရွိေပ။ ပေလာင္အိမ္တြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ မီးတြင္း၀ုိင္းရွိပါသည္။ မီးဖြားသည့္ အမ်ဳိးသမီးတေယာက္ျဖစ္လွ်င္ ပူေသာအရာသီျဖစ္ျဖစ္ မီးတြင္းနား ၄၅ရက္ အထိ ေနေပးရပါသည္။ (၇) မျပည့္မခ်င္း တျခားေသာ ေဆြမ်ဳိးအိမ္သို႔ သြားလည္ခြင့္မရွိပါ။ တခ်ဳိ႕ အဆင္မေျပေသာ မိသားစုသည္ မီးဖြားၿပီး ၁၅-၂၀ရက္တြင္ မီးတြင္းမွ ထြက္၍ အလုပ္လုပ္ရသည္။ မီးဖြားေပးေသာ အရပ္လက္သည္ကို လက္ေဆးခ ေစနာရွိသေလာက္ ပိုက္ဆံထည့္ၿပီး ကင္းပြန္ရည္ႏွင့္ ဆပ္ျပာေမႊးကို ပူေဇာ္ေပးေလ့ရွိပါသည္။ http://www.palaungwomen.com/ ပေလာင္ျပည္နယ္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ ဌာနခ်ဳပ္ စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ေရးသားထားသည္။

[hide]
v • d • e
ျမန္မာ အစိုးရသတ္မွတ္သည့္ လူမ်ိဳးနွင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ား


ကခ်င္
ကခ်င္ - တရုမ္း - ဒေလာင္ - ဂ်ိမ္းေဖာလူမ်ိဳး(သိန္းေပၚ၊ ဂ်င္းေဖာ) - ေလာ္ေ၀ၚ(မ႐ူလူမ်ိဳး) -ရဝမ္လူမ်ိဳး- လာခ်ိဒ္- လီဆူလူမ်ိဳး- ဇိုင္၀ါး- ေဂၚရစ္ - ခါ႔ခူးလူမ်ိဳး - ဒုရင္ - လရွီလူမ်ိဳး - အဇီး


ကယား
ကယား(သို႔)ကယန္း - ဇယိန္လူမ်ိဳး - ပေဒါင္လူမ်ိဳး - ေဂခို - ေဂဘား - ပရဲလူမ်ိဳး - မႏူမေနာ္ - ယင္းတလဲ - ယင္းေဗာ္လူမ်ိဳး


ကရင္
ကရင္ - ကရင္ျဖဴ - ပေလကီး (ပေလခ်ီ) - မြန္ကရင္ - စေကာကရင္ - တေလွပြာ - ပကူး - ဘြဲ - ေမာေနပြား - မိုးပြ - ပိုးကရင္


ခ်င္း
ခ်င္း - ကသည္း - မယ္တိုင္ (ကသဲ) - ဆလိုင္း - ကလင္ေကာ (လူေရွ) - ခမီ - ေအာဝခမီ - ေခါႏိုး - ေခါင္စို - ေခါင္ဆိုင္ခ်င္း - ခြာဆင္းမ္ - ခြန္လီ (ဆင္မ္) - ဂန္တဲ့ (လင္တဲ) - ေဂြးတဲ - ငြန္း - ဆီစာန္ - ဆင္တန္ - ဆိုင္းဇန္ - အရွိုခ်င္း - ခ်ိဳး - ခမီ - လိုင္မီး - - ဇိုမီး - မီဇိုး - ဇာေဟာင္ - ဆိုင္းတန္လူမ်ိဳး - ဇိုေဖ - ဇို - ဇန္ညွပ္ - တေပါင္ - တီးတိန္ (တဲဒင္မ္) - ေတဇန္ - တိုင္ခ်ြန္း - တာ့ဒိုး - ေတာရ္ - ဒင္မ္ - ဒိုင္လူမ်ိဳး - နာဂ - မာရင္ - ပနမ္း - Magun - မတူ - မီရမ္ (မရာ) - မီအဲ - မကန္း - လူရလူမ်ိဳး၊လူရွိုင္း (လူေရွ) - ေလးၿမိဳ - လ်င္းတု - ေလာက္ထူ - လိုင္ - လိုင္ဇို - ပါကင္းမ္ - ဟြာလ္ငို - အနူး - အနန္ - အူပူ (မရို) - လ်င္းတု - အရွိုခ်င္း - ေရာင္ထု


ဗမာ
ဗမာ - ထားဝယ္ - ျမိတ္ - ေယာ - ရဘိန္း - ကတူး - ကနန္း - ဆလုံလူမ်ိဳး - ဖြန္း (ဖုန္း)


မြန္
မြန္ လူမ်ဳိး


ရခိုင္
ရခိုင္ - ကမန္ - ခါမီ - ဒိုင္းနက္ - ျမိဳ - သက္


ရွမ္း
ရွမ္း - ဓေနာလူမ်ိဳး - ဓနုလူမ်ိဳး - အိုက္ဆြယ္ - အင္ - ဂုံလူမ်ိဳး(ခြန္) - အင္းသား - ေကာ္ (အခါအိေကာ) - ခန္တီးရွမ္း - ခမူ - ကိုးကန့္ - ကြီ - လားဟူ - မိုင္းသာ - ေျမာင္ဇီး - ေမာရွမ္း - ပေလာင္ - ပေလး - ပအို၀္း(ေတာင္သူ) - ဖ်င္ - ရွမ္းကေလး - ရွမ္းျကီး - မံုလူမ်ိဳး - တိုင္းလြယ္ - တိုင္းလ်မ္ - တိုင္းလုံ - တိုင္းေလ့ - ေတာင္ရိုး - ဝ - ေယာင္ - ယင္က်ား - ယင္းနက္လူမ်ိဳး - ယြန္ ။
မွတ္ခ်က္။ ။ မူရင္း "http://wikimyanmar.co.cc/wiki/index.php?title=%E1%80%95%E1%80%B1%E1%80%9C%E1%80%AC%E1%80%84%E1%80%B9" မွ ထပ္ဆင့္ကူးယူ၍ တင္ျပပါသည္။

No comments: