လူတစ္မ်ိဳး၏ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ဓေလ့ထုံးစံမ်ားကုိလူတစ္မ်ိဳးကသိဖုိ႔လုိပါသည္။သိထားလ်ွင္၊က်ဴးေက်ာ္မွားယြင္းမွဳမ်ားမျဖစ္နုိင္ဘဲ၊ကူးလူးဆက္ဆံမွဳလြယ္ကူ၍ ခ်စ္ၾကည္ေရး တည္ျမဲနုိင္ပါသည္။(စာေရးဆရာဒဂုဏ္နတ္ရွင္)ရွမ္းျပည္ေၾကးမုံစာအုပ္မွ

Popular Posts

တအာင္းဘာသာတရားေတာ္


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Wednesday, September 7, 2011

ဓေလ့ ထုံးစံ


ဓေလ့ ထုံးစံ
 ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သူတုိ၏ အိမ္နားနီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကုိအစားအေသာက္  ရုိးရာဓေလ့အေလ့အထႏွင့္ဆုိင္ေသာ အျပဳအမူ နွင့္ဗုဒၶဘာသာ ယဥ္ေက်းမွဳ ျဖစ္ၾကပါသည္။ မွန္ပါသည္ သူတုိ့ သည္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားဘ၀ မွ ေနထုိင္ေသာပုံစံ သူတုိ့ကုိ အနည္းငယ္ နွိဳင္းယွဥ္၍  ခြဲျခားျပီ ပြဲလမ္းသဘင္ နွင့္ ေမြးဖြားျခင္း မ်ား ဆက္နြယ္ေသာ က်င္းပပုံအခမ္းအနားမ်ားကုိ  စာ ေရးသူ၏ သတိထားမိသေလာက္ ထူးျခားေသာ ပုံသ႑ာန္ မရွိပါ။ ေရွ့က်ေသာ ကေလးတစ္ေယာက္မွ သူ၏အနာဂတ္ပညာေရး အတြက္ ေရွးက်ေနေသာ ဓေလ့ရုိးရာအေလ့အထအယူအဆမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။
 ပေလာင္လူငယ္မ်ား၏ အေလ့အက်င့္ မ်ား၏အေၾကာင္း ကုိ Upper Burma Gazetteer ထဲမွာ ေရးသာေဖာ္ျပခဲ့သည္။ * ထုိေၾကာင့္ စာေရးသူသည္ ေသခ်ာဃနစြာသိ ရွိခဲ့ျပီး သုိ့ေသာ္လညး္ ထုိေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကုိသာ နမ္႔ဆန္ ႏွင့္သီေပါ အနီး၀န္းက်င္ ျပင္သစ္လုိ (Jeuanesse doree)ျဖစ္ျပီး ဗမာလုိ “ ေ ရႊ လူငယ္ ”ဟုေခၚေ၀ၚ အသုံးျပဳပါသည္။သာမာန္အားျဖင့္ တရားရုံး သည္ ရွမ္း နွင့္ ျမန္မာ့ တုိ့၏ ၾကားတြင္ ျဖစ္ ေပၚလာပါသည္။  မည့္သုိ့ ျဖစ္ေနေစကာမူ တစ္ခ်ိဳ့ အမ်ိဳးထဲမွာျဖစ္ေစကာမူ အပ်ိဳ လူငယ္မ်ားကုိ အျပင္သုိ့ ဳရုိးရာပြဲ က်င္းပေသာအခ်ိန္ တြင္ ဇရပ္ ေပၚ တက္၍( ပါစ္ ဆူလ္)  ပြဲမ “က” ေသးခင္အထိ လူငယ္မ်ားအား တရားရုံးသုိ့ အျပင္သုိ့ သြားခြင့္မျပဳခဲ့ပါ။ ထုိလူပ်ိဳ အပ်ိဳ မ်ား ထြက္လာသည့္အခ်ိန္မွာ   သူကုိယ္တုိင္ျပစ္ကင္းရွင္း သည္ ဟု အသိအမွတ္ျပဳ၍ ခ်ီးမြမ္းထုိက္ေသာသူ ျဖစၾ္ကပါသည္။ ( Debutunt’s)(ဒီဘူတန္) ပေလာင္ လူငယ္ဘ၀၏  အရြယ္ေရာက္ ေသာအခါ အပ်ိဳမယ္နွင့္ အတူ ေနာက္ဆုံးလြပ္လပ္စြာ  ခ်စ္ေရးဆုိၾကပါသည္။
 ပေလာင္လူငယ္သည္ အနည္းဆုံးတစ္ၾကိမ္အျဖစ္  သာသနာေဘာင္ထဲသုိ႔  ရွင္သာမေဏအျဖစ္ လုပ္ရပါသည္။  ေနာက္တဖန္ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုကာ ခ်စ္သူအျဖစ္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ မိန္းကေလးက  အျခားအပ်ိဳအဖြဲ့တစ္ခု၏ သူမကုိ အၾကမ္းဖ်င္း အျမဲတန္း  ဆက္ဆံကာ ေနထုိင္ရပါသည္။ လူပ်ိဳမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္ျပဳလုိပါက အမ်ိဳးသမီးအိမ္သုိ့ သြားေရာက္ေျပာဆုိ၍သေဘာတူမွ လက္ထပ္ရပါသည္။ အထက္ပါ ဓေလ့မ်ားသည္ ေရွးက်ေသာအမ်ိဳးမ်ား တစ္ခါတစ္ရံ စာေရးသူက အေသးစိတ္ကုိသိေစခ်င္၍  ပုိက္ဆံေပးကာ သူတုိ့သား မ်ားအား စုံစမ္းခဲ့ပါသည္။ ဥပမာ - ၁၅ ရူပီ မွ ၁၀၀ ရူ့ပီ အထိ    သူတုိ႔၏ သတုိးသမီးအတြက္ ေငြတင္ေတာင္းရသည္။ ဒါေပမဲ့ ဤအရာမ်ားသည္ အျမဲလုိလုိ မမွန္ကန္ပါ။
 အကယ္၍ နြမ္းပါးေသာ ရည္းစားေမာင္မယ္ျဖစ္ပါက (သုိ့မဟုတ္) အမ်ိဳးသမီး မၾကိဳက္ခဲ့ပါမူ  လက္ထပ္မဂၤလာအား လုပ္ရုိးလုပ္စဥ္အတုိင္းမလုပ္ရပဲ လက္ထပ္စာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ထုိး၍ ေပါင္းသင္း နုိင္ပါသည္။ အကယ္၍ မိန္းမကုိက်ဴးလြန္း၍ တရားစြဲခံရေသာ ေယာက်ာၤးေလးကုိ  ေစ်းျမင့္၍ ေပးေစလ်က္ မိန္းကေလးအား ျပန္ေရြးေစပါသည္။
 ေယဘုယ်အားျဖင့္ ရွမး္ျပည္နွင့္ ဗမာ့ျပည္ဓေလ့အရ တစ္လင့္တစ္မယားစနစ္ ျဖင့္ သာက်င့္သုံးပါသည္။ ထုိသုိ့သက္ေသအေထာက္အထားအရ မိမိ၏ လူမ်ိဳးကုိသာလက္ထပ္ရန္ တရား၀င္အျဖစ္လက္ခံရပါသည္။ ဆက္လက္ရွင္သန္ေနေသာ ပေလာင္ရုိးရာ ဓေလ့အရ မိမိလူမ်ိဳးကုိသာလက္ထပ္ရန္ ကုိ ယေနထိတုိင္ေအာင္ (* Upper Burmar Gezetteer, Part 1, Volume 1 Page, 480)           “Saram”ဇယန္းေက်းရြာ၊ ေတာင္ပုိင္းနယ္ တြင္ ေယာက်ာၤးပ်ိဳငယ္မ်ားက အျပင္ဘက္ေက်းရြာသုိ့ထြက္၍ လင့္မယားအျဖစ္ ရွာေဖြးဖုိ့ ရန္ စိတ္အားသန္းမွဳအားနည္းလွ ပါသည္။
 သုိ့ေသာ္ ဤ အရာ သည္ ခြ်တ္ယြင္းခ်က္ တစ္ခုသာ  ဥပေဒ တစ္ခုမဟုတ္ပါ။ ျပီးေနာက္ ေယဘုေယယ် ေျပာရမည္ဆုိလွ်င္ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းနွင့္ပတ္သက္ျပီး တင္းက်ပ္မွဳ  ဓေလ့ ထုံးစံ ပ်က္ပယ္ျပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္  အျခားအယူအဆမ်ားလႊမ္းမုိးကာ အထက္ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား ပ်က္စီးခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။ မိမိမ်ိဳးနြယ္စု မ်ားသည္  ရြာငယ္မ်ား စုစည္း၍ ေနထုိင္ျပီး မိမိ၏  လူမ်ိဳးကုိသာ အိမ္ေထာင္ဘက္ေရြးခ်ယ္၍ စည္းလုံးညီညြတ္စြာ ေနထုိင္ၾကပါသည္။  ေတာင္ပုိင္းဘက္ေစာ္ဘြားမ်ိဳး ပေလာင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ အျခားမ်ိဳးႏြယ္ ကုိသာမက ရွမ္းမ်ိဳးုကုိလည္း အိမ္ေထာင္ဖက္ေရြး ၾကပါသည္။
 ကာစီ နွင့္ အနမ္ တုိ႔၏အၾကားမွာ အမ်ိဳးသမီးအိမ္ေထာင္ဦးစီးမွဳစနစ္(သုိ့မဟုတ္) လူမိ်ဳးႏြယ္စု၊ေခါင္းေဆာင္အမ်ိဳးသမီး  ဓေလ့ စနစ္ က်င့္သုံးပါသည္။ * ဤ ကဲသုိ့ အျမင္သည္ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိေသာ “Khasis” ကာစီ နွင့္ အာစမ္ “Assam” တုိ႔၏ ဆက္သြယ္ျခင္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္နုိင္သည္။  လုံးလၾကိဳးကုတ္အားထုတ္ခဲ့ျပီး သုိ့ေသာ္ ပေလာင္ၾကားမွာ အမ်ိဳးသမီးအိမ္ေထာင္ဦးစီးစနစ္ ျဖစ္ေပၚသည့္ျဖစ္ေစ ၊ သူတုိ့၏  အမ်ိဳးသမီးအိမ္ေထာင္ဦးစီးမွဳစနစ္ ျဖစ္ေပၚမွု ေသခ်ာဂနစြာ  အိမ္ေထာင္ အျမင္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လိမ့္မည္။ ဗုဒၶဘာသာ၏ ဓေလ့ထုံးစံ အရ ဆက္လက္ရွင္သန္ လိမ့္မယ္ဟု စာေရးသူ ၏  စိတ္ခ်လက္ခ် ေက်နပ္ နွစ္သက္မွဳ မရွိခဲ႔။ သူတုိ့၏ ဓေလ့ထုံးစံတန္းဖုိ့၏ဘ၀ အလင္းကုိ သူတုိ့ကုိယ္တုိင္ထြန္းလင္းေအာင္ သယ္ေဆာင္ပါလိမ့္မည္။
 ထုိေနာက္ အိမ္ေထာင္ျပဳျပီးေသာ သတုိ့သားလူငယ္မ်ားသည္ သတုိ့သမီးနွင့္အတူ မိမိ၏ ရုိးရာဓေလ့မ်ားကုိ  ထိမ္းသိမ္းၾကလ်က္ ရွိပါသည္။  ခင္ပြန္းကြယ္လြန္ခဲ့ေသာ္ အကယ္သူမသင့္ျမတ္မည္ထင္လ်ွင္ လြတ္လပ္စြာ သူမ၏မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ားထံသုိ႔ ျပန္၍ ေအးခ်မ္းစြာေနထုိင္ၾကပါသည္။
“Upper Burmar Gezetteer” ၏ ညြန္းျပခ်က္အရ အသုဘ နားေရး နွင့္ပတ္သက္ေသာ အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္းမ်ား ၏ဓေလ့ ထုံးစံ မ်ားသည္ ရွမ္းလူူမ်ိဳးနွင့္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ အၾကား ကြားျပားမွဳမရွိေပ။ ဗမာ့လူမ်ိဳးကဲ့သုိ့ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ကြယ္လြန္ေသာအခါ ေျမထဲျမွပ္ ၍ သျဂၤိဳလ္ၾကပါသည္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားအား ၾကည္ညိဳေလးစားသမွဳ ဂုဏ္ျပဳေသာအားျဖင့္ ဘ၀နတ္ထံပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ မီးျဖင့္ သျဂႌိဳလ္ၾကပါသည္။
အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း
 ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ာသည္ အထူးသျဖင့္ စက္မွဳပုိင္းဆုိင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကုိင္ေသာ အုပ္စုမဟုတ္ေပ။ ေတာင္ပုိင္းနယ္တစ္ခု လုံး လက္ဖက္လုပ္ငန္းကုိ အဓိကစီးပြားေရးလုပ္ငန္းနွင့္ ၾကိီးမားေသာ ထုတ္ကုန္အျဖစ္ လုပ္ကုိင္ၾကပါသည္။ ပေလာင္ေက်းရြာ တုိင္းလုိလုိ လက္ဖက္ခင္းမ်ား ျပည့္နွက္၍ ဖုံးလြမ္းေနပါသည္။ လက္ဖက္ခူး ရာသီ ေရာက္ေသာအခါ  လက္ဖက္ရြက္စိမ္မ်ား သုိေလွာင္ နုိင္ရန္ အတြက္ ထူးထပ္ေသာ ျခံထဲအိမ္မ်ား တည္ေဆာက္၍ လက္ဖက္ခူးေသာသူမ်ားက ထုိျခံအိမ္တဲကုိ ေနထုိင္ၾကပါသည္။[1]
 အိမ္၏ေအာက္ထပ္တြင္ လက္ဖက္ေျခာက္ေနလွန္း ဖုိ့ရန္ ဖ်ာမ်ား၊ ေႏြရာသီ ၌ ေျခာက္ေသြ႔ေသာရာသီ တြင္ လက္ဖက္ေျခာက္ လုပ္ငန္းလုပ္ကုိင္ၾကပါသည္။ ထုိလက္ဖက္ေျခာက္မ်ားကုိ အိတ္ထဲထုတ္ပုိးျပီ ႏြားမ်ား နွင့္ ျမင္းမ်ားကုိ သယ္ယူပုိ့ေဆာင္ေရး အတြက္ အသုံးျပဳ၍ ရထားလမ္းအနီးသုိ ့ သုိ့မဟုတ္ ရထားလမ္း သုိ့ လက္ဖက္ေျခာက္သုိ့မဟုတ္လက္ဖက္စုိး မ်ား ကုိ အိတ္မ်ားျဖင့္သုိေလွာင္၍ ထားပါသည္။ လက္ဖက္ေသာအခါ  ေစ်းေကာင္းေသာေနရာမ်ားသည္ ပေလာင္ရြာသူ၊သားမ်ား ၀င္ေငြေကာင္းျပီ ခ်မ္းသာၾကပါသည္။


 ထုိနည္းတူစြာ လက္ဖက္ေစ်းမေကာင္းေသာေနရာ မွာေတာ့ ၀င္ေငြ ဆုတ္ယုတ္ကား နြမ္းပါးၾကပါသည္။ ခေမာက္မ်ား ဟုိနားဒီနား အေတြ႔မ်ားခဲ့လွ်င္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားက လယ္လုပ္ေသာ အခ်ိန္ကာလ ျဖစ္၍ လယ္ထြန္း ပ်ိဳးၾကဲ၊ ေကာက္ စုိက္ၾကပါသည္။ ဒါေပမဲ့ (Taungya) ေတာင္ယေက်းရြာသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လက္ဖက္စုိက္ပ်ိဳးေရး တစ္ခုတည္းကုိ သာ အစားထုိး၍ စပါး စေသာ စုိက္ပ်ိဳးေရး တုိ႔တြင္မူ ေငြေၾကးအေနျဖင့္ ၀င္အားနည္းဟု ဆုိသည္။
 ပေလာင္ေက်းရြာ မ်ားသည္ လက္ျဖစ္ ယက္ကန္း အထည္ခ်ုဳပ္ဆုိင္မွအပ စက္မွဳနွင့္ဆုိင္ေသာ စက္ရုံအလုပ္ရုံစသည္ မရွိပါ။ မိန္းကေလးမ်ား၏ အေထာက္အပံလုပ္ငန္းမ်ွသာျဖစ္ပါသည္။ ပေလာင္ရုိးရာ အ၀တ္အစား ပါ၀င္ေသာအရာမ်ားမွာ ေငြထည္ပစၥည္းအမ်ိဳမ်ိဳး၊ နာေဋာင္း၊လိမ့္အား (Torques) လက္ေကာက္စသသည္တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ့လက္၀က္လက္စာ မ်ားတစ္ခုလုံးကုိ ရွမ္းပန္ထိမ္းသည္မ်ား၏လက္ရာအျဖစ္ အျဖင့္ထုတ္လုပ္သည့္ပုံေပၚပါသည္။
           ဘာသာေရးကုိ ၾကည္ညိဳေသာ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၊ ေစတီ စသည္တုိ့ကုိ ျပဳျပင္မြမ္းမံ၍ အစဥ္မျပတ္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းေလ့ရွိပါသည္။ သုိ့ေသာ္ သူတုိ့ကုိယ္တုိ္င္ ပန္းရံ လက္သမားလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ လုပ္နုိင္စြမ္းမရွိပါ။ ထုိအလုပ္မ်ားသည္ က်ြမ္းက်င္ေသာအလုပ္သမားျဖစ္သည့္္ ဗမာလူမ်ိဳးကုိသာ အလုပ္ရွင္မ်ားက အလုိရွိပါသည္။ သူတုိ႔၏ လက္ျဖစ္ ဗိသုကာတစ္ခုကေတာ့ ၀ါးအိမ္တည္ေဆာက္ေသာအခါ ၀ါးမ်ားကုိ လုိင္းမ်ားတုိင္တာမွဳ၌ က်ြမ္းက်င္ျခငး္သည္ သူတုိ့၏ပင္ကုိယ္အရည္အေသြးျဖစ္ၾက ပါသည္။ ယင္းလုပ္ငန္းကုိ   မက်ြမ္းက်င္ေသာ သူေတာင္မွ  တစ္ခါတစ္ရံစဥ္းစား ဥာဏ္သုံး၍ လုပ္တက္ၾကပါေသးသည္။
 တရုပ္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေဆာင္ရာသီေရာက္ေသာအခါ ပေလာင္ေက်းရြာ မ်ားကုိ နွစ္စဥ္လာ၍ အလုပ္လာလုပ္ၾကပါသည္။ သစ္မ်ားလႊမ်ားျဖင့္တုိက္ျခင္း၊ လမ္းေဖာက္ျခင္းစသည္လုပ္ငန္းမ်ား ကုိ ပေလာင္ေဒသတြင္ မ်ားအား အလုပ္ လာလုပ္ၾကပါသည္။ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေပ်ာ္ပြဲရြင္ပြဲ အေပ်ာ္ဟူေသာအခ်ိန္မရွိသေလာက္ျဖစ္ပါသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ နွင့္ ျမန္မာ့ျပည္ အနွံအျပားတြင္ ေလ့လြင့္ေနေသာကေလးမ်ားကုိ  ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသုိ့ ပုိ႔ေဆာင္အပ္ႏွံထားျပီး (Gonyinto) ဗုဒၶ၏အဆုံးအမကုိသင္ယူကာ ကစားျပီ သူတုိ့ကုိယ္တုိင္ေပ်ာ္ရြင္ေစသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသုိ့ေနျပးီ တစ္နွစ္လြန္ျပိီေသာအခါ လိမ္မာေရျခားရွိလာျပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္ အိမ္သုိ့ အခ်ိန္ အနည္းငယ္သာေပ်ာ္ရြင္စရာ ရွိပါသည္။ ေက်းရြာမ်ားသည္ စုစည္းျပီ ေလွလုပ္ျခင္း၊ နြားလွည္း နွင့္ ျမင္းလွည္းမ်ား အေျပးျပိဳင္ျခင္း။ ျပဳလုပ္ေစကာ ျခင္းလုံး ကစားနည္းကုိမူ ျပိဳင္ ပြဲျဖစ္ဖုိ့အတြက္ ဆြဲေဆာင္မွဳ အပုိင္းမွာ မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
          ရုပ္ေသးျပပြဲကုိ ေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ၀င္ေရာက္ျခင္းမရွိေသးေပ။  အက သည္ နမ့္ဆန္ျမိဳ႕၏ အနီးပတ္၀န္းက်င္းေက်းရြားမ်ား၌ ေသခ်ာမွုတစ္ခုကာ ထုိေျဖေဖ်ာ္မွဳသည္ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကပါသည္။  ထုိအက မ်ားသည္ အေပ်ာ္တမ္းတစ္ခုႏွင့္ ေယာက်ာၤး အကမ်ားသည္ မေျပာင္းလဲပဲ ထာ၀ရ တူေနပါသည္။
           ေယာက်ာၤး ေလးမ်ားသည္ တစ္ဦးခ်င္း ထုံးစံအားျဖင့္ ထြက္ျပီးကျပရန္ လက္ေျခဟန္အေနအထား ထားျခင္း နွင္႔ သာမာန္ထဲမွာ ကခုံျမဴးထူးေသာ ဗမာအက ဖက္ရွင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ၏အျမင္မ်ားမွာ  ကျပေျဖေဖ်ာ္ ရန္ ခ ႏၶာကုိယ္ကုိ နွင့္ လက္ေမာငး္မ်ား လက္မ်ားဘယ္ေလာက္ခ်ိဳးျပနုိင္သည္ ကုိသာ အဓိက ျဖစ္ပါသည္။
           အခ်ိဳ႔ေသာ ပါ၀င္ကျပေသာသူသည္ အျမင့္ဆုံး(၉၉)ဒီဂရီထိ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထုိေနာက္ စာေရးသူသည္ နမ္႔ဆန္ျမိဳ့ေပၚ တြင္္လူငယ္တစ္ေယာက္  ျမင္ဘူးပါသည္  သူသည္ ခႏၶာကုိတြန့္လိမ့္ေအာင္လုပ္ျပ၍ အမ်ားဆုံးေသာ(၉၉)ဒီဂရီထိ ပင္ကုိယ္ ပုံပ်က္သြားေအာင္ တြန့္လိမ့္ေကာက္ေကြးေသာ အကျဖင့္အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ျပဳလုပ္ေန ေသာသူနွင့္အတူနွိုဳင္းယွဥ္ကာ ဥေရာပ ၌ အက စင္ျမင့္ေပၚကသကဲ့သုိ့ပင္ျဖစ္ပါသည္။
          ထုိအကမ်ားသည္ ဆုိင္း၀ုိင္းဗုံ၊ေမာင္း တုိ႔ ႏွင့္ တြဲ၍ တင္ဆက္ရပါသည္။ အုိးစည္း ဟူသည္ ေဒသအေခၚအားျဖင့္ (khrung) ခရုအြန္း အမ်ားအားျဖင့္ သိၾကပါသည္။ ေခါင္းေလာင္းပုံသ႑ာန္၊ ေအာက္ေျခမွ စ၍ သုံးေပေလာက္ အဆုံးအထိ ခပ္ရွည္ရွည္ ရွိပါသည္။ ထုိအုိးစည္းသည္ ညာဘက္ ပခုံးျဖင့္လြယ္ကာ လက္နွစ္ဖက္စလုံး တီးရပါသည္။ သူတုိ့သည္ မိမိလုိခ်င္ေသာ အသံလွိဳင္း မ်ားရေအာင္ အုိးစည္း၏ ထိပ္ဖက္ကုိ ေကာက္ညွင္းထမင္းကုိအသုံးျပဳ၍ ပလာစတာအျဖစ္ သားေရး၏အလယ္ဗဟုိခ်က္မ ကုိ ကပ္လုိက္ပါသည္။ ထုိေၾကာင့္ အုိးစည္းတီးေသာအခါ တီးၾကည့္ေသာသူ၏ ရယ္စရာ ျဖစ္ေအာင္ တီးျပ တက္ပါသည္။
          ေမာင္းသည္ ေၾကးျဖင့္ျပဳလုပ္ထားပါသည္။ ပုံသ႑ာန္အာျဖင့္ ၀ုိင္း၍ ဆုိက္မ်ိဳးစုံးရွိပါသည္။ တူရိယာ အမ်ားထဲမွာ ပေလာင္တူရိယာသည္ ဘာသာေရးပြဲေတာ္မ်ားတြင္ အသုံးျပဳပါသည္။(သုိ့မဟုတ္ ) အျခားပြဲငယ္တြင္သာမကပဲ အျခားဘုန္းေတာ္ၾကီးပ်ံပြဲတြင္ လည္း အသုံးျပဳၾကပါသည္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီးပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ  ဘုန္းေတာ္ၾကီး၏ ရုပ္ကလာပ္စံေက်ာင္းေတာ္ကုိ ေသတၱာထဲ ထည့္ျပိး နွစ္ဖက္ လြန္ဆြဲကာ ပြဲအျဖစ္က်င္းပၾကပါသည္။
          ထုိဘုန္းေတာ္ၾကီးပ်ံလြန္ေတာ္မူသည့္ပြဲတြင္ ေလာင္ကစားျခင္း၊ မီးပန္းေဖာက္ျခင္း နွင့္ အျခားဇာတ္ပြဲမ်ားထည္႔၍ ေပ်ာ္ပြဲရြင္ပြဲ မ်ားအျဖင္႔ျဖစ္ ပူေဇာ္ၾကပါသည္။

ျပီးစီးေအာင္ျမင္ေသာေဆာက္ရြက္ခ်က္မ်ား

 သူတုိ့လက္ဖက္ျခံ၏ ပုိင္ရွင္မ်ားႏွင့္ ေတာင္မ မွာေနထုိင္ေသာသူမ်ားသည္ က်ြဲႏြားမ်ားကုိ အသုံးျပဳ၍ စုိက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ထြန္းယက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ့ကမူ ေပါက္တူးျဖင့္ ေျမၾကီး ေပါက္ ၍ စုိက္ပ်ိဳးၾကပါသည္။ da (ထယ္) သည္ ရွမ္းျပည္နယ္အားလုံးနီးပါး အလုပ္အတြက္အသုံးျပဳၾကပါသည္။ေလးေထာင့္ျဖင့္အ၀တ္ခ်ဳပ္ထားေသာလြယ္အိတ္ကုိပခုံးနွင့္သုိင္းျပီးလြယ္ရသည္။  ထုိလြယ္အိတ္သည္ ရွမ္းလြယ္အိတ္ကဲ့သု့ိအေရာင္းမေတာက္ပပါ။ ထုိအိတ္သည္ ဆံက်စ္လည္းမပါ ျပီးေနာက္ ပန္းလဲမထုိးထားပါ။ ကခ်င္ လူမ်ိဳး ၏ အ၀တ္တန္ဆာသြင္ျပင္လကၡဏာမ်ား သည္ ပေလာင္လူမ်ိဳး၏တုိ႔၏ေဒသ ေျမာက္နွင့္အေနာက္တို႔တြင္ ေနထုိင္ေသာ အနီးအနားေက်းရြာလည္းပဲ  အသုံးျပဳခဲ့ပါသည္။ လြတ္အိတ္((ရပ်ိဳ) ထဲ မဆန့္ေသာ၊ၾကီးေသာအရာ၀တၳဳကုိ ပလုိင္းျဖင့္ ( ခရုိင္) ျဖင့္ ထဲထည့္၍ နဖူးေပၚ ၾကိဳးျဖင့္ရစ္သုိင္းကာ သယ္ေဆာင္ၾကပါသည္။

အစားအေသာက္ ၊ မူးယစ္ စသည္

 ထုိအရာမွ ၾကဥ္ဖယ္ထား၍ (အထူးသျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား) သူတုိ့သည္ ဗုဒၶဘာ သာႏွင့္ဆုိင္ေသာ မေကာင္းမွဳမွေရွာင္ရွားေစေသာကုိယ္က်င့္တရားသိကၡာေစာင့္စည္းမွဳ၌  အေၾကာင္း  အားသန္ေသာအားျဖင့္ တိရိစၦာန္အသား စားျခင္းကုိ သာမာန္လူတုိ၏ ေနထုိင္ေသာသူတုိ႔၏ထက္ ပေလာင္လူမ်ိဳးသည္ ရွမ္းလူမ်ိဳးကဲသုိ့ပင္ တိရိစၦာန္မ်ား၏အသားမစားၾကပါ။ ဆန္ကုိအဓိက  ပင္တုိင္း အစားအစားအျဖင့္ စားသုံးၾကျပီ လက္ဖက္ရည္ၾကမ္းကုိ လြတ္လပ္စြာေသာက္သုံးၾကပါသည္။ ယမကာမ်ားကုိမူ ေရွာင္ၾကည္၍၊ ဒါေပမဲ့  ဘိန္းစြဲေသာသူမ်ားက သူတုိ႔၏ ဘိန္းေသာက္မွဳ သူတုိ့ဘိန္းစြဲမွဳတုိ႔၌ မျပတ္နုိင္ပါ။ ေဆးျပင္းလိပ္ကုိေတာ့ ဗမာလူမ်ိဳးကဲ့သုိ့ ေသာက္ေသာအက်င့္မရွိ။ ဒါေပမဲ့ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ အားလုံးနီးပါ ကြမ္းစားေသာသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
သူတုိ့သည္ ထုံး၊ကြမ္းရြက္ ႏွင့္ သစ္ေခါက္တစ္မ်ိုးမ်ုိးကုိ  အျမဲ ထည့္၍ သာမာန္အားျဖင့္အသုံးျပဳၾကပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ထုံးသည္ သြားမ်ားကုိ ပ်က္စီးေစသည္။ ပထမတစ္ခု ကေတာ့ လူမ်ားျမင္ေတြ႔ နုိင္ေသာအရာ ကား ကြမ္းစားေသာအက်င့္ ရွိေသာေၾကာင့္ ခ်ီမြမ္းခ်င္ စရာမရွိေသာ သူတုိ၏ သြားမ်ားကုိ မည္းေနေအာင္ ျပဳလုပ္၍  သူတုိ၏အေတြးအေခၚက လုံး၀သြားမည္းမွဳမွာ  ဂုဏ္ရွိသည္ဟု ထင္မွတ္္ၾကပါသည္။ ခြာမရေအာင္လုပ္ထားပါသည္။ ထုိသူသည္ အင္မတန္ရုပ္ဆုိး ျပီ ကြမ္းစားေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါသည္။ 

ပုဂၢဳိလ္နွင္ဆုိင္ေသာပုံပန္သ႑ာန္  ႏွင့္ အ၀တ္အစား

 ပေလာင္အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ၀တ္စားဆင္ယင္းမွဳမွာ အျခားအမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ ကြဲျပားျခားနားရျခင္း၏ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကာ ကုိယ္ကုိၾကည့္လွေအာင္ ၀တ္ဆင္ဖုိ့ အင္မတန္ နည္းပါးသည္။ ၎အျပင္ မည္းေနေသာအေပၚနွင့္ေအာက္သြား ဆံေကသာကုိ အတုိးမထား ပဲ အရွည္ထာျပီး သည္နွင့္ ေငြထည္သြန္းလုပ္ထားေသာနားေဋာင္းၾကီးနွင့္အတူ သူမကုိ အၾကည္းတန္းေစပါသည္။
(ဆံပင္ညွပ္ေသာအေလ့အထေရွ႔သုိ ထားျပီး * (Upper Burma Gezetteer) မွ ရည္ညြန္း၍ ဤကသုိ့ အင္မတန္ထူးဆန္းေကာင္းစြာ ရွင္းျပပါသည္ ထုိရွင္းျပခ်က္သည္ အမွန္တကယ္ မူလစာေရးဆရာက အနည္းငယ္ဘာသာေရးကုိင္ရွိဳင္းခဲ့ျခင္း၏ လက္ခံခဲ့ဖူးျဖစ္မည္။) ထုိကဲ့သုိ့ ရွည္ေ၀းစြာ ေျပာဖုိ့ ဆံပင္တုိး ထားျခင္းသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အရုိအေသေပးဖုိ့ရန္ အတြက္ ႏွင့္ ေတာထြက္၍ သီလရွင္ ၀တ္ခဲ့သည္ ဟု ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လိ္မ့္မည္။( ထုိေဖာ္ျပခ်က္သည္ ပေလာင္အမ်ိဳးသမီးၾကီးအျဖစ္သုိ့ ၀င္ေရာက္၍ ရုိးရာထိမ္းသိမ္းသည့္သေဘာ) ဒါေပမဲ့  သံသယျဖစ္စရာမလုိပါ။
 ထုိမူလစည္းကမ္းအရ လက္ေတြ႔နယ္ပယ္မွာပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္၏ ပုံသ႑ာန္ ပ်က္စီးေစသကဲသုိ႔ထုိသီလရွင္ျဖစ္ျခင္းနွင့္ ပတ္သက္ေသာအေလ့အထ ႏွင့္ကုသုိ္လ္ျဖစ္ဖုိ့စိတ္ထဲ၌ နွစ္သိမ့္ျခင္း၏အေတြးအေခၚကုိ မရွင္းလင္းခဲ့ေပ။ ထုိထုံးစံအားျဖင့္ ပေလာင္အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ အျခားအဖြဲ့အစည္းႏွင့္ဘယ္ေတာ့အမွားမျပဳနုိင္ေခ်။ တကယ္ လက္ေတြ့အားျဖင့္ ပေလာင္အမ်ိဳးသားက ရွမ္းလူမ်ိဳး  ႏွင့္ ခဲြျခား ျပီး ဘာမွမဟုတ္ပါ။
 ကေလးတစ္ေယာက္သည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၌ ၾကီးျပင္းလာေသာအခါ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ အေတြးအေခၚ ျပဳမွဳေနထုိင္ပုံကုိ အတုယူျပီး ေဆးမွင္ေၾကာင္းဒူးကုိ မွ ခါးအထိထုိးျခင္း၊ ေခါင္းေပါင္း ၀တ္ျခင္း ႏွင့္ ခ်ည္ေဘာင္းဘီ ၀တ္ျခင္း၊ အေရာင္မွိန္းေသာ အကၤ်ီ ၀တ္ျခင္း၊ စသည္ရွမ္းမ်ားကဲသုိ႔ ျပည့္နွက္ေနပါသည္။
 တနည္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးအ၀တ္အစား သည္ သူမႏွင့္ ရွမ္းအမၾကားမွာ အတူတကြ အျပင္ထြက္ခဲ့ေသာ္အ၀တ္ ကြဲျပားျခားနားပါသည္။  တစ္ေနရာမွတစ္ေနရာ(သုိ့မဟုတ္) အမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျပီးမွ တစ္မ်ိဳး ကဲသုိ့ အေသးစိပ္ ေဖာ္ျပျခင္းမွာထုိအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏  ကြဲျပားျခားနားျခင္း၏အေၾကာင္းမ်ားကုိ ေနာက္ေဆာင္းပါး တစ္ခု ေရးသားဖုိ့ အုပ္စုခြဲျပီေရးသား ရန္အလုံအေလာက္ရွိပါသည္။
 ဤမွာျပည္႔ စုံစြာေျပာရမည့္အရာကေတာ့ ေရွ့ေခတ္အ၀တ္အစား ဆင္ယင္းေသာ္အခါ သူတုိ့၏ ခါးနွင့္ ေျခက်င္း မ်ားေငြထည္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ နားေဋာင္းစေသာ အဆင္တန္ဆာအားလုံး အဆင့္ျမင့္ျပီး ေပၚလြင္ပါေပသည္။  ဤေဆာင္းပါး မွ်သာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ မ၀တ္ဆင္ပဲ အျခားသူမ်ားနွင့္မတူေအာင္  (သုိ့မဟုတ္ )ရွမ္းျပည္၌ အျခားေသာအိမ္နားနီး မ်ားကဲသုိ့ ခ်င္းလုံခ်ည္      နွင့္ ေခါင္းကုိ ၀တ္ဆင္ ထားပါသည္။ ၀တ္စားဆင္းယင္းထုံးကာ ေမးခြန္းအမ်ားၾကီးေမးျပီး သာမာန္အမ်ိဳးသမီး ထက္ ပုိ၍ စိတ္၀င္စားစရာ ျပည့္ႏွက္ေနပါသည္။
 ထုိ၀တ္စာဆင္းယင္းထုံးဖြဲ႔မွဳသည္ သူတုိ၏ဓေလ့ရုိးရာအား ပထမအေနအားျဖင့္ ၾကည့္ရွဳေသာသူမ်ား၏ အားရုံ ဖမ္းစားနုိင္ေစေသာဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မွဳမ်ားကုိ  ပေလာင္အမ်ိဳးသမီး မ်ား၌သာျဖစ္ၾကပါသည္။ ထုိေနာက္ အျခားသူမ်ားက သူတုိ့၏ ၀တ္စုံမ်ားကုိ ပုိ၍  ဂရုတစ္စုိက္ေပးျခင္းခံရပါသည္။ သူတုိ့၏ရုိးရာ ၀တ္စုံမ်ားကုိ ပတ္၀န္းက်င္းမ်ားအား အားရုံစူးစုိက္ေအာင္ဖမ္းစားထားပါသည္။
 ေအာက္ပါေဖာ္ျပေသာ မ်ိဳးႏြယ္တုိ႔၏ ကြဲျပားျခားနားေသာ ရုိးရာဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မွဳကုိ မလုိအပ္ေသာ စကားမခ်ဲ့ကားပဲ  သိသေလာက္နဲ့သာ ေဖာ္ျပၾကပါသည္။ ဒါေပမဲ့  သူတုိ႔၏  အေရးၾကီးေသာအခ်က္ကုိ စျပီးၾကည္႔ဖုိ႔ရန္ ႏွင့္ပေလာင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အေသးစိပ္ ဂယနစြာ စိတ္၀င္စား စရာအေကာင္းဆုံးကေတာ့ အတိက္မွာ သူတုိ့၏၀တ္စုံမ်ားကုိ သူတုိ့ကုိယ္တုိင္ ပုံေဖာ္ျပီ တန္ဆာဆင္ခဲ့ျပီ ေနာက္ ထုိအရာသည္ နိဂုံးသုိ ေရာက္ဖုိ့ ေရွာင္လြဲဖုိ့ရန္မျဖစ္နုိင္ေခ်။ အနည္းဆုံးထုိကိစၥကုိသူတုိ့လက္ခံလာရန္ စာနယ္ဇင္းထဲ၌္ ခုေခတ္ေပၚ ဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႔မွဳ ဖက္ရွင္ အျဖစ္ လက္ခံ  ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ရမည္။
           ရုိးရာဓေလ့ တစ္ခု၏ မြန္အာနမ္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ဗမာျပည္ကုိ အေျခခ်ေနေနထုိင္ပါသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္သည္ နဂါးမ်ိဳး ႏြယ္မွ (Naga) ဆင္းသက္သည္ဟု အမ်ားက လက္ခံထားသည့္အဆုိရွိပါသည္။
 သီဟရာဇာ ဒ႑ာရီ ဆန္းေသာ သထုံျပည္ကုိ တည္ေထာင္ေသာဘုရင္ ႏွင့္ တလုိ္င္းလူမ်ိဳးထက္အေစာဆုံး အုပ္စုိး ၍ နဂါးမတစ္ေကာင္း ထံ မွ ဥတစ္လုံွေပါက္ဖြားလာကာ ထုိနဂါးမသည္ ပင္လယ္ၾကီးေဘးမွာ လဲေလ်ာင္းေနခဲ့ပါသည္။ * ထုိေနာက္ The Upper Burma Gezetter ထဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ နဂါးမင္းသမီး သုစႏၵီ သည္ မိုးကုတ္ေတာင္၌ နတ္ေရကန္ ထဲေနထိုင္ခဲျပီ ေနာက္ ဥသုံးလုံး ဥခဲ့ပါသည္။ ထုိဥ သုံးလုံးထဲတြင္ တစ္လုံးက ကေလးတစ္ေယာက္ေပါက္ဖြားျပီး ထုိေပါက္ဖြားလာေသာကေလးဟာ နမ့္ဆန္မ်ိဳးနြယ္ဟု အခုိင္အမာ ေျပာဆုိၾကသည္။* ဤ စာပုိဒ္သည္ ကား ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္သည္….

“ လြယ္လုံ၏ေစာဘြား ၊ တရုတ္ျပည္မွ ဦးတီးဘြား ႏွင့္ ရာမဘုရင္ တုိ့က ပုံဂံျပည္ရွင္မင္း ျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ သူတုိ့အားလုံး ညီအကုိမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကပါသည္။ သုစႏၵီ နဂါးမင္းသမီးထံမွ အခုိင္အမာဆင္းသက္လာခဲ့ၾကပါသည္။ ေတာင္ပုိင္းေစာ္ဘြားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားသည္ သူမ၏မ်ိဳးႏြယ္မွ ဆင္းသက္ျပီ ေနာက္ ရူမုိင္ပေလာင္အမ်ိဳးသမီးတုိ႔သည္ ယေန႔တုိင္ေအာင္ နဂါးအေရးခြံအေရာင္းကဲသုိ့ ၀တ္ဆင္ၾကပါသည္။  ” 

အထက္ပါေဖာ္ျပခ်က္သည္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ထဲတြင္ ပါ၀င္ျပီ ပေလာင္အမ်ိဳးသမီး ၀တ္စုံမ်ား၏ ဘာသာေရးနွင့္ဆုိင္ေသာ “inwardnees” အတြင္းစိတ္သႏၱာန္ မ်ား ႏွင့္ ဆက္နြယ္ေသာေလ့လာခ်က္မ်ားကုိ စာေရးသူက ေက်နပ္ခဲ့သည္။ ထုိေလ့လာခ်က္သည္ အေသးစိပ္ျပင္ဆင္ရသည္ကုိ အဓိပၸါယ္ကင္းမဲ့ပုံရသည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါတည္ ပုံအမွတ္သညာျဖင့္ ပုံေဖာ္မွဳကုိ ထပ္ခါတလဲလဲ ေဖာ္ျပ ခဲဘူးျပီ ျဖစ္ရမည္။
 ထုိအခ်က္သည္ ဆက္လက္ စစ္ေဆးဖုိ႔ရန္လုိအပ္သည္ ။ သံသယမရွိပါ။  ဒါေပမဲ့ ထုိအရာသည္ေသခ်ာစြာ ပဋိသေႏၶတည္ပုံသည္ အင္မတန္ အံံံ႔ၾသဖြယ္ေကာင္းေသာအရာမွာ  “မြန္အာနမ္” “ကူမ” တုိ႔၏ ႏွင႔္ ျပင္သစ္ အင္ဒုိ ခ်ိဳင္းနားတုိ႔ ၏  “  ေျမြးသားစားေသာ  သူတုိ့ကုုိ အသားစားၾကဴးေသာ သူမ်ား၏ စားေသာက္ပုံကုိ ၾကိဳက္နွစ္သက္ျပီ ေက်ာ္ၾကားေသာလူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ” +
 ခရစ္ယာန္ဓမၼမဂၤလာဆုိင္ရာ ေရွ႔က်ေသာ ေခတ္ဦးမွ ရွင္သန္ေသာ သူျဖစ္နုိင္ပါသည္။ပေလာင္အမ်ိဳးသမီး၏၀တ္ဆင္ထားေသာ အရစ္ နွင့္အစပ္ႏွင့္လည္းပင္း၌ ဆင္းယင္းထားေသာ ၀ုိင္းေသာ သံကြင္းမ်ား ၊ နဖူးမ်ား ၊ခါး နွင့္ ေျခေထာင့္မ်ား၊ စိန္ျပာကဲ့သုိ႔ အကၤ်ီ ထဲတြင္ေငြထည္ျဖင့္ျပဳလုပ္၍ ဆင္းယင္းမွဳမ်ား၊  ထုိအရာမ်ားသည္  နဂါး ကုိယ္နွင္ဆက္စပ္ေသာ အတုိင္းအဆ  တစ္ခ်ိန္တစ္ခါ က ဆက္ႏြယ္ျခင္း ရွိခဲ့ဘူးသည္ဟု ျဖစ္နုိင္သည္။
 ပေလာင္လူမ်ိဳး မ်ား၏ ရုိးရာ ဓေလ့ မ်ား ကုိ လူမ်ား၏ အားရုံကုိဖမ္းစားနုိင္ဆုံးကေတာ့ [2] သူတုိ႔၏ ဘ၀ကုိ  သရုပ္ခြဲျပနုိင္ခဲ့ျပီးသည္ ႏွင့္အတူ  ထူးျခားေသာ လကၡဏာမ်ား  မွာ  ေျမြးအခ်ိဳ့အေၾကာက္ဆုံး ျဖစ္နုိင္ျပီ အတိက္ကာလ၏ ထုိေျမြး ႏွစ္သက္ျမတ္နုိးမွဳကုိ ရွိခုိးေသာသူမ်ားအား ယခုအခါ တျဖည္းျဖည္းေမွးမွိန္လာခဲ့ပါသည္။

ပေလး ပေလာင္တုိ႔၏ နယ္နိမိတ္အပုိင္းအျခား

 မ်ိဳးႏြယ္စု ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ခြဲျခားမွဳ မစခင္မွာ ပေလးပေလာင္တုိ႔၏ နယ္နိမိတ္အပုိင္းအျခား အေၾကာင္းကုိ စကားအနည္းငယ္ ေျပာရပါလိမ့္မည္။ ပေလာင္တုိ႔၏ နယ္နိမိတ္အေၾကာင္းကုိ “Upper Burma Gazetteer” ဤ ကဲ့သုိ့ေျပာဆုိေလ၏။..*
ပေလာင္ပေလးထဲမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္နယ္နိမိတ္အပုိင္းအျခားကုိ  လုံးေလာက္စြာ အခ်က္အလက္ေရးသာေဖာ္ျပခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိေနာက္ သူတုိ႔ အေျခခံ ၀တ္စားဆင္းယင္း ထုံးဖြဲ႔မွဳ ဓေလ့၊ ခု ေခတ္ေပၚ၀တ္စုံမ်ားႏွင့္ ဗမာစကားထက္  ေဒသႏၱရ စကားကုိ သာ အမ်ိဳးသာစကား ျဖစ္ခဲ့၏။ ခုခ်ိန္ထိတုိင္ေအာင္ ေျပာခဲ႔ၾကစျမဲအဆုိတစ္ခု ကေတာ့ ပေလးတုိ့သည္ အေနာက္ႏွင့္ ေျမာက္ ေတာက္ေလွ်ာက္ ခြန္ေဟာက္မွ ( Saram)ဇယန္း အထိေတြ႔ရွိခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိေနာက္ ( Man Wai) မုိင္၀ီ ႏွင့္ အေရွ့ပုိင္းတြင္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားေတြ႔ရွိခဲ့ပါသည္မွာ ျဖစ္နုိင္ေခ်ရွိပါသည္။ ေပၚလြင္ေအာင္ေျပာရမည္ဆုိလွ်င္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေတာင္ကုန္းအျမင့္ေပၚတြင္ ေနထုိင္ေလ့ရွိသည္ဟု ဤ ကဲ့သုိ့ေျပာနုိင္ခဲ့ ပါသည္။ အနည္းငယ္ စုိက္ပ်ိဳးေရ လုပ္ၾကပါသည္။ သုိ့ေသာ္ လက္ဖက္ ပုိ၍ စုိက္ပ်ိဳးၾကသည္။  ပေလးတုိ့သည္ ေအာက္ဖက္သုိ့ အေျခခ် ၍ ေနေသာအခါ လက္ဖက္ထက္ လယ္စပါး ကုိ ပုိ၍ အျမဲ စုိက္ပ်ိဳးလုပ္ကုိင္ၾကပါသည္။ ”
 မွန္ပါသည္။ ထုိ “ ပေလာင္ “ ႏွင့္ “ ပေလး “ ဟူေသာေ၀ါဟာရ သည္ မူလ တုိင္းရင္း မဟုတ္ၾကေပ။ ထုိခဲြျခားစိပ္ျဖာျခင္းကုိ အက်ိဳးအျမတ္ အနည္းအမ်ား မရွိ ဟု ၾကား၀င္ေစ႕စပ္ၾကပါသည္။ ထုိအခ်ိန္မွာပင္ နည္းလမ္းအမ်ားၾကီး အဆင္ေျပ ပါသည္။ ျပီးေနာက္ ပေလာင္မ်ား ကုိ ကုိယ္တုိင္ မိမိတုိ႔ ကုိယ္တုိင္ ရွင္းလင္းစြာ မွတ္မိ ပါသည္။ ထုိ ေတာင္ပုိင္း နွင့္ သီေပါ ပေလာင္ အေၾကာင္း ျပည့္စုံစြာ ေဖာ္ျပျခင္း မရွိပါ။ ထုိေဖာ္ျပခ်က္ မ်ားကုိလည္း ရည္ညြန္းခ်က္အေထာက္အထားမပါ၀င္ပါ။
 တကယ့္ ပေလာင္ မ်ား ေျပာရမည္ ဆုိလွ်င္ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မင္းမ်ိဳးစုိးႏြယ္၀င္ စပ္လ်ဥ္းေသာ မွတ္စုမ်ားရွိၾကပါသည္။ သူတုိ႔သည္ ေတာင္ပုိင္းျမိဳ႔ေတာ္ အနီး၀န္းက်င္ တြင္ ဆက္လက္ေနထုိင္ခဲ့ၾကပါသည္။ သူတုိ႔၏ ေဒသခံစကား နီးစပ္စြာ ေျပာဆုိ ၾကပါသည္။ ခက္ခဲစြာစုိက္ပ်ိဳးၾကပါသည္။ သုိ့ေသာ္ လက္ဖက္ အရည္အေသြး ေကာင္းမြန္ သည္ ျဖစ္ ၍ ဤေဒသတစ္ခုလုံး ၏အဓိက  ထုတ္ကုန္ပစၥည္းျဖစ္ေလသည္။
 ပေလာင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ဧရိယာနယ္ပယ္ထဲတြင္ အနည္းငယ္အေျခခ်ေနထုိင္ေသာ သူမ်ားမွာ “မြန္အနမ္” လူမ်ိဳးျဖစ္၍   ရွင္းလင္းစြာ အမွန္အတုိင္းေျပာရမည္ဆုိလွ်င္  ပေလးမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ပေလာင္မ်ားသည္ ပေလးမ်ားကုိ အထင္အျမင္ေသးၾကသည္။ ဒါေပမဲ့ ေငြေရးေၾကးေရး အေနနဲထည့္သြင္းစဥ္စားရမယ္ဆုိလ်ွင္ ေရွးေခတ္လူၾကီးမ်ား၏ ယူဆခ်က္ မခုိင္မာပုံေပၚသည္။ အေသခ်ာဆုံးေတာ့ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မည့္ကဲ့သုိ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ လူအတန္းအစား ကုိ မ်ိဳးႏြယ္စုအျဖစ္လက္ခံနုိင္ေခ်ရွိသည္။  စင္ၾကယ္ေသာ္မ်ိဳးႏြယ္ကဲ့သုိ႔ “မြန္အနမ္” တုိ႔၏သေဘာထားကုိထင္ဟပ္ေသာ မ်ိဳးနြယ္အုပ္ စု၀င္မ်ား၏ ေနာက္သုိ့ သူတုိ့သည္ ဆင္းရဲေသာသူျဖစ္သည္  ဟု မဆုိလုိပါ။ ထုိေနာက္   ပုိမုိ၍ အေနာက္မ်ိဳးႏြယ္မ်ားကုိ  အထင္အျမင္ေသးသည္ဟု ေျပာဆုိပါသည္။ 

သူတုိ႔၏္ ရုပ္ ပုိငး္ဆုိင္ရာလကၡဏာမ်ားသည္ ေရွ့က်ေသာ အျမင့္ဆုံးနုိ့တုိက္သတၱ၀ါ (ပရုိင္းမိတ္ ) မွဆင္းသက္လာသည္႔ပုံစံေပၚေပါက္ပုံရွိျပီး  တစ္ခုသည္သာလွ်င္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားနွင့္  ေရာစပ္၍ သုိ့မဟုတ္ နုိင္ငံျခားေသြးနွင့္ အခ်ိဳ့ေသာကိစၥစပ္လ်ဥ္း၍  ႏြယ္မ်ိဳးမ်ား၏  ၀တ္စာဆင္ယင္ထုံးဖြဲ႕ မွဳ အမွတ္အသား ၏အတူ  သာမာန္ထဲတြင္ ေနထုိင္ေသာသူမ်ားနွင့္ ဆက္နြယ္၍  ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးသကဲ့သုိ့ ေသခ်ာဆုံးျဖစ္နုိင္သည္ကာ  သန့္စင္စယ္ၾကယ္ေသာမ်ိဳးရုိးျဖစ္သည္ဆုိတာကေတာ့  မည္သည့္ေစာဒက မွ် မတက္နို္င္ပါ။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာရမည္ ဆုိလွ်င္ စစ္မွန္ေသာပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မွန္ေသာနာမည္ ရွိေသာ လူမ်ိဳးမ်ားအျဖစ္ ဘ၀တစ္ခုကုိတုိးတက္ေအာင္ ရုန္းကန္ဖုိ့ခက္ခဲသည္ဟု  မည္သူမွ် ျငင္းပယ္နုိင္လိမ့္မဟုတ္ပါ။
ေတာင္ပုိင္းအလယ္ဗဟုိခ်က္မ၏ ေတာင္ေၾကာတစ္ေလ်ာက္ အေျခခ်ေနထုိင္ၾကေသာ (Saram) ဇယန္းေက်းရြာ မွ ျမိဳ႔ေတာ္ နမ့္ဆန္အထိ ေျမာက္ပုိင္းေတာက္ေလွ်ာက္ တြင္ ၊ လြယ္ဆုိင္ေတာင္ရွိ ေတာင္ပုိင္းႏွင့္အျခား ေက်းရြာမ်ားသည္ အေနာက္ ဖက္ဆူဆူ ေတာင္ေၾကာဆီ သုိ့ မွိီတင္လဲေလ်ာင္ေနပါသည္။
 အထက္ပါေလ့လာခဲ့ သကဲ႔သုိ႔ ပေလာင္လူမ်ိဳးဟု ေခၚတြင္နုိင္ေသာဤ မွတ္စု၏ရည္ရြယ္ခ်က္ အတြက္ အေပၚၾကည့္သကဲ့သုိ႔ ပေလး နွင့္ အခ်ိဳ႔ေသာပေလးမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားသည္ အေစာတလ်င္ ပေလာင္နယ္ေျမဧရိယာ၏ အိမ္နားနီးခ်င္း ျဖစ္လိမ့္မည္။ ထုိေနာက္ သိရသေလာက္ကေတာ့ မိမိတုိ့ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္ အျဖစ္ သူတုိ႔အား  ပေလာင္အဖြဲ့အစည္းမ်ား က အဆက္မျဖတ္ျခင္းကုိေသခ်ာစြာျငင္းပယ္လိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။
 ထုိေၾကာင့္စာေရးသူသည္ ေသခ်ာစြာ ေဒသခံတုိ့႔၏စကား တိက်စြာရဖုိ့ရန္ ႏွင့္ ထုိေဒသခံစကားမ်ား၏ၾကားမွာ ပေလာင္စင္စစ္ ႏွင့္ ထုိပေလး မ်ိဳးနြယ္စုမ်ားအား ေရးဆြဲ တင္ျပ နုိင္ပါလိမ့္မည္။ သုိ့ေသာ္လည္း ၀တ္စုံကြဲျပားျခားနားျခင္း ကာ ပုိ၍ေတာင္တိက်ပါသည္။ထုိေနာက္ က်ြႏုပ္တုိ့ ဆက္လက္စဥ္စားဖုိ့လုိအပ္ပါမည္။
 ဘ၀တစ္ခုတည္းရွိျခင္း အေျခခံအမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမွဳ၌၀တ္စုံ နွစ္ခုရွိၾကပါသည္ ဟု  ျပန္လည္ အနွစ္ခ်ဳပ္ျခင္း ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိနွစ္စုံးတုိ႔သည္ က်ြႏု္ပ္တုိ႔ ပေလးတုိ့အား အမ်ားအားျဖင့္ ေရွးေခတ္ ရုိးရာ ၀တ္စုံးမ်ားအား ဆင္ျမန္းေစပါသည္။ ျပီးေနာက္ ပေလာင္ရုိးရာ၀တ္စုံထဲမွာ အျခားအဆင့္မွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ တူေသာပုဂၢဳိလ္ မရွိေသာအရာကာ အမ်ိဳသမီးလုံခ်ည္ ျဖစ္ပါသည္။ အနီေရာင္ အစင္း နွင့္ အျပာေရာင္ [3]* မ်ဥ္း မ်က္ႏွာျပင္ ညီ ေသာလုိင္း ႏွင့္ ၾကိမ္ နွင္႔၀ါးမ်ား  (သုိ႔မဟုတ)္ ခါး၌ ၀တ္ဆင္ထားေသာ ကြင္းမ်ား ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ သခ်ာစြာ စည္းထားပါသည္။
  သီေပါနယ္ ၌ အမ်ားအားျဖင့္ ပေလးမ်ိဳးနြယ္စုမ်ား၏ ၾကားမွာ မုိင္းလုံ နွင့္ အေနာက္ေတာင္ ေတာင္ပုိင္း ( ေနာက္ပုိင္းတြင္ အေနာက္ပေလး ဟု ေခၚၾကသည္) အမ်ိဳးသမီး မ်ား ၀တ္ဆင္ၾကသည႔္ အက်ီၤအေသး နွင့္အတုိတစ္ခုအျခားသူမ်ားထက္ ပုိေနပါသည္။ ျပီးေနာက္  ပြဲလမ္းသဘင္၌ ခါးတြင္ အနီေရာင္ နွင့္ အျပာေရာင္ ခန့္မွန္းေျခအားျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္ႏွင့္ ပုံသ႑ာန္ တူညီစြာ ၀တ္ဆင္းၾကပါသည္။
ထုိအမ်ိဳးသမီးလုံခ်ည္သည္ ေသးငယ္ေသာ အရြယ္အစား အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိပါသည္။ အခ်ိဳ့ေသာမ်ိဳးႏြယ္မ်ား ၀တ္ဆင္ေသာလုံခ်ည္အနီေရာင္အစင္းရွိျပီ အျခားေသာသူမ်ားထက္ က်ယ္ပါသည္။ သုိ့ေသာ္ ကြဲျပားျခားသည့္ပုံက ဆန္းၾကယ္ ၍ မ်က္စိမယဥ္းပါးေသာသူေလာက္သာ အထူးျဖစ္ေနပါသည္။
  ခါး    ၌ ၀တ္ထားေသာ သာမာန္အားျဖင့္ အျဖဴေရာက္ျဖစ္ျပီ အက်ႌလည္း ရုိးရုိးပင္။ အလုပ္အတြက္ ၀တ္ဆင္းထားေသာ အက်ႌအျပာေရာင္နီးပါးျဖစ္သည္။ ေျခက်င္း ၀တ္ဖုံးေသာအေရာင္ကာ အျပာေရာင္ (သုိ့မဟုတ္) အျပာေရာင္နွင့္ အျဖဴေရာင္။ သုိ့ေသာ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ လုံခ်ည္မွအပ တငး္က်ပ္၍ ၀တ္ထားပါသည္။ ေအာက္သုိ့ မည့္သည့္အေရာင္ မခ်ည္းၾကပါ။
 ထုိ၀တ္စုံ သည္ ပုံေသအ၀တ္အစား ႏွင့္ ကြဲျပားျခားနားပါသည္။ ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ေနေသာ ပေလာင္မ်ိဳးႏြယ္အလုိက္ ၀တ္စုံတုိ႔တြင္ တစ္ညီတည္ပုံေဖာ္သည့္ေရာင္စုံအကြက္ ျဖစ္ၾကပါသည္။ နမ့္ဆန္၏ အေရွ့ေျမာက္ တြင္ ေနထုိင္ေသာ အမ်ိဳးသမီး ၀တ္စုံကာ ( ေယဘုယ်အားျဖင့္အမ်ားသိၾကေသာ သီေပါ နွင့္ေတာင္ပုိင္း၊ ဟူမွိဳင္း ပေလးကဲ့သုိ့  ဆန့္က်င့္ ကြဲျပားေစေသာသူသည္ သူတုိ့၏အေနာက္ပုိင္း အနီး ၀န္းက်င္းမ်ားက ဤေနရာ၌ အေနာက္ပုိင္းပေလးဟု ေခၚနုိင္ပါသည္။) မိန္းကေလးမ်ား၏ ၀တ္ဆင္ထားေသာအတြင္းခံဂါ၀န္ မွအပ  လက္ေတြ႔အားျဖင့္ အေနာက္ပုိင္းႏွင့္ ခြ်တ္စြပ္တူေသာအမ်ိဳးသမီးၾကီးမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
 မည့္သုိ့ျဖစ္ေစကာမူ သူတုိ့၏လုံခ်ည္သည္  အျပာေရာင္ (သုိ့မဟုတ္ )အျပာ  အနက္ေရာင္ ျဖစ္၍အလ်ားလုိက္ျဖတ္ကာ  ပုံမွန္အားျဖင့္ သုိင္းၾကိဳးျဖင့္စီးျပီး သုံးေလးခု အနီေရာင္ တန္း မ်ားရွိပါသည္။ သီေပါ ၌ လ်က္တျပက္  နွင့္ မုိင္းလုံတုိ႔၏ အ၀တ္မ်ား ကြဲျပားျခားနားခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
 အထက္ပါ ေဖာ္ျပခဲ့့ျပီးေသာ မမွားနုိင္ေသာ ပေလးတုိ႔၏ ၀တ္စုံပုံစံမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သူတုိ့သည္ ၀တ္ဆင္ထားေသာသူမ်ားကုိ ခ်က္ခ်င္း တံဆိပ္ကပ္ထားသကဲ့သုိ႔ျဖစ္ပါသည္။ ပေလးမ်ိဳးနြယ္ နွစ္ခုထဲတြင္  ပတ္သက္ျပီ တစ္ခုတည္းသာလ်ွင္ အျခားသူမ်ားကုိ ရုိးရာ၀တ္စုံ ၀တ္ဖုိ့ ရန္ တုိက္တြန္း အားေပး ဖုိ့ ရန္ ပ်က္ကြက္ခဲ့ပါသည္။
 ထုိ ( Tiaorai) ထေရာရုိင္မ်ိဳးနြယ္မ်ား တုိ့ သည္ အေရွ့ဘက္ႏွင့္ ငြန္းေရာ( Ngawan rawt) သည္ နမ့္ဆန္၏ အေနာက္ေျမာက္သုိ့ ပေလာင္စင္စစ္ အနီး၀င္းက်င္း မ်ား တြင္ ရွိၾကပါသည္။  သူတုိ့၏ ခါးစည္းကြင္းသည္ အနည္းငယ္အေရာင္ကြဲပါသည္။ ထုိေနာက္ ပေလး တုိ့၏ ခါးစည္းကြင္း ပုံသ႑ာန္ ၀တ္ဆင္ၾကပါသည္။ ေနာက္ဆုံးလုံခ်ည္ အေရာင္ကား အ၀ါေရာင္ ႏွင့္အနီေရာင္အစင္းရွိပါသည္။ ေရွ့ေဟာင္း နမ့္ဆန္ပေလာင္မ်ားထံမွ ၀တ္စုံမ်ားကုိ ေမြးစားပုံေပၚပါသည္။ သုိ့ေသာ္လည္း ၀တ္စုံပုံျပင္အသီးသီး က ခါးစည္းကြင္း ႏွင့္ အနီေရာင္၊အျပာေရာင္ လုံခ်ည္ျဖစ္ပါသည္။ ထေရာင္ရုိင္တုိ့ ၀တ္ဆင္ေသာ လုံခ်ည္၏ အေရာင္ကေတာ့ လက္ေတြ႔အားျဖင့္ တူညီေသာအလ်ားရွိျပီး၊ ဒါေပမဲ့ ပေလးတုိ့၏လုံခ်ည္ထက္ ပုိ၍ က်ဥ္းပါသည္။ အ၀တ္ထည္ပစၥည္းကေတာ့အလြန္ေကာင္းျပီး၊ ေတာက္ပေသာအနီေရာင္ႏွင့္ အျပာေရာင္ ခပ့္ေပ်ာေပ်ာ့ ရုိးရုိး ပေလးတုိ့ထက္ လုံခ်ည္ မွာအနီႏွင္အျပာေရာင္ ရွိပါသည္။
 ငြန္ေရာံ၀္ အမ်ိဳးတုိ႔ ၏ အတြင္းခံ လုံခ်ည္ကား ကြင္းက်ယ္ပါသည္။ သုိ့ေသာ္ ထုိသုံးခု ထဲမွာ ေအာက္အ၀တ္နွင့္ သင္ေလ်ာ္သည္။ သူတုိ႔ ထုိအ၀တ္ကုိ ၀တ္ဆင္ေသာအခါ တစ္ ကုိယ္လုံးဖုံးကြယ္ျပီး အက်ႌ အလ်ားလုိက္ နွစ္ဖက္ရွိၾကပါသည္။ အထက္ပုိင္း တစ္၀က္ မွာ အ၀ါေရာင္ရွိျပီး ေအာက္ပုိင္းမွာမူ အနီေရာင္ ရွိပါသည္။
 ထုိထေရာင္ရုိင္တုိ႔၏ ရုိးရာ၀တ္စုံသည္ ပထမဦးဆုံး ျမင္ျမင္ခ်င္ အျခား ပေလးတုိ့ထက္ ဆင္တူယုိးမွားရွိပါသည္။ သုိ့ေသာ္လည္း ထုိ ထေရာင္ရုိင္နွင့္ပတ္သက္ျပီ အေရးၾကီးေသာ ( အနီစင္း၊အျပာအစင္းမ်ားႏွင့္ ခါးကြင္းမ်ား) အရာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ထေရာင္ရုိင္ ႏွင့္ ငြနး္ေရာံ၀္ မ်ိဳးနြယ္စုသည္ ခ်မ္းသားေသာသူမ်ားျဖစ္ၾကျပီ လက္ဖက္ပင္ အမ်ား အျပား စုိက္ပ်ိဳးကာ ပေလာင္နယ္ေျမအတြင္း ေက်းရြာၾကီးမ်ားကုိ တည္ေဆာက္ၾကပါသည္။ ပေလာင္လူမ်ုိး၏ ခ်ီးမြမ္းစရာအျဖစ္သူတုိ႔ကုိ္ညႊန္းျပၾကပါသည္။ 
မည္သုိ့ျဖစ္ေစကာမူ ပေလာင္အသုိင္းအ၀ုိင္းတစ္ခုလုံး၏ သံသယကင္းရွင္းစြာ ထုိဆုကုိ ထုိက္သန္မွဳအျဖစ္ မျငင္းနုိင္ေပ။  ကြ်ႏု္ပ္ တုိ႔ Upper  Burma Gezeeteer * ထံမွ  ေရွ့ပေ၀သဏီကာလ ပေလာင္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ၀တ္စုံႏွင့္ပတ္သက္၍ စည္းကမ္းတင္းၾကပ္ စြာ  ပေလးတုိ့ထက္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားၾကပါသည္။ ဆင္းရဲေသာသူမ်ားကုိ ပေလာင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေလးစားမွဳ နည္းပါသည္။ အနီေရာင္ႏွင့္ အျပာေရာင္ ကဲ့သုိ႔ ခါးကြင္းတစ္ခါတည္းပင္ (  De ru ri gueur ) ဒီရုဒီဂူ၀ါနွင့္ ထုိ့ျပဳျပင္မြမ္းမံေျပာင္းလဲေသာ ထေရာင္ရုိင္ကုိ ႏွင့္ငြန္ေရာံ၀္ တုိ့ကုိ စတင္ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ပါသည္။ 


[1] [1]*Note one the Khasis,Syntences allied tribes inhabiting the Khasis and  Jaintia Hill, by Major P.R.T Gurdon, Superintentent  of Ethnography.Assam, Shillong 1901.
+ Part 1 , Volume 1 , Pages 490

[2]  British Burma Gazetteer, 1880, Volume 1, Page 224.
+ Upper Burma Gazetteer, 1900, Part 1, Volume 1, Page 484, 85.
+ Upper Burma Gazetteer, 7 Part 1, Volume1, Pages, 522.

[3]  ပေလးတုိ့၏ ထဘီသည္အနည္းငယ္ပါးျပီ အနီေရာင္ နွင့္ အျပာေရာင္ၾကားတြင္ အ၀ါေရာင္ အစင္း ရွိသည္။ ဒါေပမဲ့ မျမင္ေတြ့နုုိင္ပါ အကယ္၍ အထည္ နီးကပ္စြာ မစစ္ေဆးေမးခဲ့လ်ွင္  မေတြ႔ျမင္နုိင္ပါ။

No comments: