- ၇ -
ထာဝရဇီဝီိတဒါန
ေ႐ွးအခါက ေတာင္ပိုင္နယ္တြင္ ျပည္မႀကီးနည္းတူ သားသတ္လိုင္စင္မ်ား႐ွိပါသည္။ အဂၤလိပ္
အစိုးရလက္ထက္မွ ယေန႔ထိကြ်ဲ၊ ႏြားမ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္းမျပဳဘဲ၊ သားသတ္လုိင္စင္အတြက္ က်သင့္ေသာ
အခြန္ေငြကို ေတာင္ပိုင္ေစာ္ဘြားႀကီးႏွင့္ နယ္သူ၊ နယ္သားေစတနာ႐ွင္အမ်ားတို႕ကပါ ကုမၸဏီသေဘာျဖင့္
ႏွစ္စဥ္အခြန္ေတာ္ေငြသြင္းေဆာင္ကာ ထာဝရဇီဝိတဒါနအလွဴကို ယေန႔ထက္တိုင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဆင္ယင္ပုံ
နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ႐ြာေက်ာင္းမလိုက္ေအာင္၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားမွာ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားလွပါသည္။
တိုင္မ်ားေ႐ႊခ်ၿပီး မ်က္ႏွာက်က္မ်ားကို မွန္ကြတ္စီထားရာ၊ ဖိတ္ဖိတ္ေတာက္ၿပီးေနပါေတာ့သည္။
ေက်ာင္းေတာ္ခန္းမႀကီးတြင္လည္း ထီး၊ ယပ္၊ တံခြန္ စေသာသိုက္ၿမိဳက္ေဝဆာေနေအာင္ ဆင္ယင္ၾကပါသည္။
ဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ားမွာလည္း ေက်ာင္းေဆာင္အေပၚ ဆင့္ခန္းလုံးျပည့္ ေပါမ်ားလွပါသည္။ မွန္ကြက္စီ
လက္ရာမ်ားမွာ ရတနာပုံေခတ္လက္ရာမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ေအာက္ေျခမွ လူတစ္ရပ္သာသာခန္႔ျမင့္သည့္ တစ္
ထပ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ အဆင့္သုံးဆင့္ခြဲထားရာ၊ ဒုတိယအဆင့္သို႔ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမတက္
ၾကရေပ၊ ထိုဒုတိယအဆင့္တြင္ ပလႅင္ထား႐ွိၿပီးေနာက္၊ ေက်ာဘက္တြင္ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးမ်ားကို အတန္း
လိုက္စီထားၾကပါသည္။ အတြင္းပိုင္းအျပင္အဆင္ႏွင့္ ထားပုံသိုပုံမွာအင္းေလးေဒသႏွင့္ ဆင္တူေပသည္။
ေထရဝါဒဗုဒုဒဘၶဘာသာ
ပေလာင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေထရာဝါဒဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းဝင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ျပည္မႀကီးမွာ
သုဓမၼာ၊ ေ႐ႊက်င္၊ ဒြါရ၊ ငွက္တြင္း ဂုိဏ္းကြဲမ်ား႐ွိသည့္နည္းတူအတြင္း ေတာင္ပေလာင္မ်ားက
''သုဓမၼာ''ဂုိဏ္းမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ အျပင္ေတာင္ပေလာင္မ်ားက '' ေယာေန'' ဂိုဏ္းဝင္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
သုဓမၼာဂိုဏ္းဝင္ဦးေရသည္ မ်ားၿပီး၊ ေငြပေလာင္ေဒသမ်ား၊ သုဓမၼာဂိုဏ္းဝင္သာသနာျပဳဆရာေတာ္မ်ား
ၾ<ြကေရာက္သီတင္းသုံးကာ သာသနာျပဳသည့္အတြက္ အခ်ဳိ႕ေငြပေလာင္မ်ားမွာ သုဓမၼာဂိုဏ္းဝင္မ်ားျဖစ္လာ
ၾကသည္။ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္၊ ပေလာင္သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ၿမိဳ႕ျပႀကီး႐ွိ သုဓမၼာ၊ ေ႐ႊက်င္၊ ဒြါ႐ႈ၊ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း
ဆုိင္ရာသံဃာေတာ္မ်ားနည္းတူ သိကၡာတင္၊ သိမ္ဝင္၊ ကမၼဝါစာဥတ္၊ ဝိနည္းကံေဆာင္ေတာ္မူကာ (၂၂၇)
သြယ္ေသာသိကၡာပုဒ္ေတာ္အတုိင္း က်င့္သုံးေဆာက္တည္ေတာ္မူၾကသည္။ သိမ္ေမြ႕ႏူးညံ့ၿပီး မ်က္စိ၊ နား၊
လွ်ာစေသာ ထိန္းသိမ္းမႈဆုိင္ရာ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံၾကေပသည္။ ပါဠိစာ၊ ႐ွမ္းစာ၊ ျမန္မာစာမ်ား
ကိုလည္း ေလ့လာသင္ၾကားတတ္ေျမာက္ေတာ္မူၾကသည္။
- ၈ -
ျပည္မႀကီးမ်ား႐ွိစာသင္တုိက္ အသီးသီးၾ<ြကေရာက္ၿပီး ပရိယတၱိစာေပသင္ၾကားလွ်က္႐ွိၾကေသာ
ေ႐ႊပေလာင္သုဓမၼာအမ်ားအျပား႐ွိၾကပါသည္။ ပေလာင္သုဓမၼာဆရာေတာ္သံဃာတုိ႔သည္ သုဓမၼာ၊ ေ႐ႊက်င္
ဂိုဏ္းဝင္သံဃာမ်ားနည္းတူ ပြဲလမ္းသဘင္၊ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲမ်ားသုိ႕ သြားေရာက္ၾကည့္႐ႈျခင္း၊ ရပ္ေရး႐ြာေရးစေသာ
လူမႈေရးမ်ားကုိ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးေျပာဆုိျခင္းမ်ားကုိ ေ႐ွာင္႐ွားၾကေပသည္။
ပိဋိဋကတ္စ္စာေပက်မ္း္းဂန္မ္မ်ား ပေလာင္ဘ္ဘာသာသုိုိ႔ိ႔ျ႔ျပဳစုျုျခင္း္း
ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ပိဋကတ္စာေပက်မ္းဂန္မ်ားကို ဆရာေတာ္ဦးနာဂေသန
စေသာ ပေလာင္စာေပက်မ္းျပဳဆရာေတာ္အ႐ွင္ျမတ္မ်ားကပေလာင္စာျဖင့္ မ်ားစြာျပဳစုၾကပါသည္။
အခ်ိဳ႕တုိင္းရင္းျဖစ္ မိႈင္း စာ႐ြက္ကုိ လက္ျဖင့္ေရးသားကာ ပုရပိုက္ျဖဴေပၚတြင္ ေရနံႀကီးမိႈင္းႏွင့္ ေဖာ္စပ္ထား
ေသာမွင္နက္ျဖင့္ တ႐ုတ္စုတ္တံျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ေရးသားျပဳစုၾကပါသည္။ ယခုအခါ စက္တြင္
ပုံႏွိပ္ထားေသာ ပေလာင္စာေပက်မ္းဂန္မ်ားစြာ႐ွိပါသည္။ ထုိက်မ္းစာမ်ားကုိ အသုဘအိမ္တြင္ ဖတ္ၾကား
ႏိုင္ေသာလူတစ္ေယာက္ေခၚၿပီး တရားအသြင္ျဖင့္ ကြယ္လြန္သူအား ရည္စူးၿပီးနာၾကားၾကသည္။
ထုိမွ်မကေသး ႐ွမ္းတရားစာေပကုိ ဖတ္ၾကားနာၾကေသးသည္။
ဘုရုရင္မ္မင္း္းျမတ္ဆ္ဆက္က္ကပ္လ္လွဴွဴဒါန္း္းျခင္း္းခံရံရေသာ ပေလာင္ဆ္ဆရာေတာ္ႀ္ႀကီးီးမ်ား
သကၠရာဇ္ ၁၁၈၁ ခုႏွစ္၊ ပဒုံမင္းသား (ေခၚ) ဘိုးေတာ္ဘုရား၏ အ႐ိုက္အရာကုိ ဆက္ခံေသာ
စစ္ကုိင္းမင္းသားက နမ့္ဆန္နယ္၏ သာသနာျပဳဆရာေတာ္ ''႐ွင္ဂုဏသာရ''ကုိ ''ဂုဏသီရိႏၵဓဇ
မဟာဂု႐ု'' ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။
(ကုန္းေဘာင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးစာမ်က္ႏွာ ၂၅၄) ရတနာပုံၿမိဳ႕တည္၊ နန္းတည္ပၪၥမသဂၤါယနာ
တင ္ မငး္တနု း္ မငး္လကထ္ က ္ ေတာငပ္ ငုိ န္ ယ၊္ ဒတု ယိ သဓု မာၼ ဂဏို း္ ခ်ဳပဆ္ ရာေတာဘ္ ရု ားႀကးီအား ''သာသနာ
ဘိသိသီရီရိကိကဝိဓိဓဇမဟာရဌဂ႐ုု'ု'' ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေတာ္မူပါသည္။၁
သီေပါမင္းလက္ထက္တြင္လည္း ''သာသနာဘိသိသီရီရိကိကဝိဓိဓဇမဟာရဌဂ႐ုု'ု'' ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ကုိ
ေတာင္ပိုင္နယ္ သုဓမၼာဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ ထုိဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္
မ်ားသည္ နမ့္ဆန္ ၿမိဳ႕တြင္ သီတင္းသုံးလွ်က္ သက္ေတာ္ထင္႐ွား႐ွိေနေသာ ဆဌမေျမာက္ သုဓမၼာဂုိဏ္းခ်ဳပ္
ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ''ဦးီးဇနိယိယ'' အ႐ွင္ျမတ္ထံတြင္ အမ်ားျပည္သူ ၾကည့္႐ႈၾကည္ညိဳႏိုင္ရန္ ယခုတုိင္
သိမ္းဆည္းထားလွ်က္႐ွိပါသည္။
၁။ မယ္ . ပ . ႏွာ - ၃၈.
Popular Posts
-
A Note on the Palaungs of Hsipaw and Tawngpeng By C.C.Lowis, I.C.S Superintendent, Ethnographical Surve...
-
Ta'Ang Culture Day of Pome
-
ဒီပံုမွာပါတဲ့ အရြက္ကေတာ့ ဗိေႏၵာေဆးအေခၚ *ဣႆရမူလီ* လုိ႔ေခၚတယ္။ ဦးဟုတ္စိန္အဘိဓာန္မွာေတာ့ The Indian Brithwort (*Atistolochia indica)* သာမည ဣႆရ...
-
ေရွးသေရာအခါက ပုဏၰားတစ္ဦး ရွိပါသည္။ သူ ၏လယ္မွာ ေက်းအုပ္မ်ား မၾကာခဏ၀င္စားေနပါသည္။ ေစာင့္ဖမ္းဖို ့ ၿပင္ဆင္ပါသည္ ။ သူ သတိထားမိေသာ အဲဒီ ထဲက ေက်...
-
ထုိေတာင္ပုိင္းေစာ္ဘြားၾကီး ကုိသူမအား လက္ထပ္ရန္ ေတာင္းဆုိခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း “ သူမ၏ရင္သားက အသက္ၾကီးရင့္သည္ဟု” အရိပ္နိမိတ္ျပခဲ့သည္။ ...
-
ဓေလ့ ထုံးစံ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သူတုိ၏ အိမ္နားနီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကုိအစားအေသာက္ ရုိးရာဓေလ့အေလ့အထႏွင့္ဆုိင္ေသာ အျပဳအမူ နွ...
-
This summary is not available. Please click here to view the post.
-
Originally from the Shan State in Burma, approximately 2,000 people of the Palaung , or Da-ang tribe migrated from Burma to Thailand aro...
တအာင္းဘာသာတရားေတာ္
Create a playlist at MixPod.com
Friday, April 9, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment