၅ -
ထူးူးျခားခ်က္မ္မွာွာ။ ဆရာေတာဘ္ နု း္ ေတာႀ္ကးီ ေက်ာငး္ က ုိ ျမငး္ ႏငွ လ့္ က်ာရ္ စသ္ းံု ပတလ္ ညွ ရ့္ ာတငြ ၊္
႐ွင္ေလာင္းမ်ားကို(ဖိနပ္စီးခြင့္) ဆရာေတာ္ဘုန္းေတာ္ႀကီးကခြင့္ေပးထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ႐ွင္ေလာင္းမ်ားသည္
လက္တစ္ဖက္ျဖင့္ေျမႇာက္ကာ လက္ကိုင္ပုဝါတစ္ထည္စီကိုင္ကာတစ္ခါ ျမင္းကိုရပ္တန္႕ေစလွ်က္
ျမင္းေပၚတြင္ရပ္ကာ '' ေကာင္းက်င့္နမ္'' ေခၚေရေသာက္စည္ေတာ္အတီးႏွင့္ လိုက္ေအာင္ စည္းႏွင့္ဝါး
ကိုက္ညီေအာင္ ဘယ္ယိမ္းႏြဲ႕ျဖင့္ လက္ကိုေျမႇာက္ကာကၾကရပါသည္။ ထိုကဲ့သို႔႐ွင္ေလာင္းကသည္မွာ
သာသနာေဘာင္သို႔သာသနာ့ဝန္ထမ္း႐ွင္ရဟန္းျဖစ္ရမည္ကို မ်ားစြာဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ႐ွိသည့္အတြက္ဟု
ယူဆၾကပါသည္။
႐ွင္ေလာင္းထိန္းမ်ားကို အပ်ိဳ၊ လူပ်ိဳမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္စျပဳခါစ ''ပေလာင္ေဝါဟာရအားျဖင့္'' ''ေပါ
အိုင္မယ္အိုင္'' အိမ္ေထာင္သည္ အငယ္ဇနီးေမာင္ႏွံမ်ားျဖစ္ၾကရၿပီး၊ အနည္းဆုံးေယာက္်ား (၅)ေယာက္၊
မိန္းမ (၅) ေယာက္ ႐ွင္ေလာင္းတစ္ပါးစီထိန္းရသည္။ ႐ွင္ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားက ႐ွင္ေလာင္းမ်ားကို
႐ွင္သာမေဏဘဝမွ လူဝတ္လဲၿပီးအိမ္ေထာင္က်သည့္အထိ၊ ''ေပါလိမ္'' ''မယ္လိမ္'' ဟုေခၚပါသည္။ ေပၚ-
သည္အေဖ၊ လိမ္သည္-ျပဳစုေကြ်းေမြးျခင္း၊ ျပဳစုလုပ္ေကြ်းေသာအေဖႏွင့္ အေမျဖစ္ပါသည္။ ႐ွင္ဒါယကာမ်ား၊
ဒါယိကာမမ်ားသည္ ပစၥည္းေလးျဖာျဖင့္ေထာက္ပံ့ကာ လိုအပ္ေသာဆြမ္း၊ ေက်ာင္း၊ သကၤန္း၊ ေဆးစသည္
တို႕ကို ေထာက္ပံ့ရပါသည္။ ႐ွင္ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားသည္ သားမဟုတ္ေသာျငားလည္း၊ သား တစ္ဦး
ကဲ့သို႔ သားသမီးစာရင္းထဲသို႔ ထည့္သြင္းၿပီး အေမြစား၊ အေမြခံျဖစ္ႏိုင္သည္။ အေမြခြဲေဝေပးေသာလည္း
သားသမီးအရင္းအျခာမ်ားက ကန္႔ကြက္႐ိုးထုံးစံမ႐ွိေပ။
အလွဴွဴအတန္း္းအမည္ႏ္ႏွငွင့့္္ ဂုဏုဏ္ယ္ယူျူျခင္း္း
''တစ္မ္မူးူးရလိုို႔ု႔တ႔တစ္ပ္ပဲလဲလွဴွဴ၊ ဒိုို႕ု႕႐ွမွမ္း္းပေလာင္ေ္ေတာင္သ္သူတူတူႏူႏိုိုငုင္႐္ိုိုးုးလား'' ဟေူ သာ သခံ ်ပအ္ တငုိ း္ ပင၊္
ေတာင္တန္းသူ ေတာင္တန္းသား ႐ွမ္းပေလာင္ေတာင္သူမ်ားမွာ အလွဴအတန္းကို အထူးႏွစ္သက္
ရက္ေရာၾကသည္။ အလွဴအတန္းျပဳလုပ္ရျခင္းကိုပင္ ေလာကီဘက္တြင္ ဂုဏ္တစ္မ်ိဳးဟုအားတက္ၿပီး၊
ေလာကုတၱရာဘက္တြင္လည္း နိဗၺာန္ေရာက္လိုေသာစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ သာမိကဒါန၊ သာဟိတၳိကဒါန၊
ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ လွဴဒါန္းေသာေငြမွစၿပီး ေရေဆးရေသာဝတၱဳမ်ားကို ေရေဆးၿပီး၊ ေရမရေသာ
လဴွ ဖယြ မ္ ်ားကပုိ ါမက်န ္ ဥးီ ေခါငး္သးံု ႀကမိ ေ္ ျမာႇ ကတ္ ငက္ ာ၊ ''နိဗိဗၺာၺာနႆ ပစၥေၥေယာေဟာတု'ု'' ဟနု တျ္မတဆ္ ုိ
ဆုေတာင္းၿပီးမွ လွဴဒါန္းေလ့႐ွိပါသည္။
ငယ္႐ြယ္စဥ္က '' အိုက္ေမာင္'' ဟုအမည္ေပးထားသူသည္ ႐ွင္ျပဳေသာအခါ႐ွင္သာမေဏဘြဲ႕
ေကာဝိဒျဖစ္လွ်င္ ေနာင္လူဝတ္လဲခဲ့ပါက အိမ္ေထာင္သည္အထိ သားဦး၊ သမီးဦးရသည္အထိ ''ေကာဝိဒ''
''ေကာဝိဒ''ဟုပင္ ေခၚဆိုၾကပါသည္။
- ၆ -
''႐ွင္ေကာဝိဒ'' ၏ သားဦးေယာက်္ားေလးကို အိုက္ဟိန္းဟုအမည္ေပးထားလွ်င္ ''ေကာဝိဒ''
မေခၚေတာ့ဘဲ၊ သားဦးနာမည္ကိုထည့္ၿပီး ''ေပၚဟိန္း'' ေမာင္အိုက္ဟိန္းတို႔၏ အကယ္၍ သမီးဦးေမြးလွ်င္
သမီးနာမည္ ''ေအးလြယ္'' ဟုနာမည္ေပးထားပါက ''မယ္လြယ္'' တို႔အေဖဟု ေခၚဆို ၾကပါသည္။ ဒုတိယသား
ႏွင့္ သမီးကို ေတာ့လိုက္ၿပီး မေျပာင္းေတာ့ေပ။ ထုိ ''ေပၚဟိန္း'' သို႔မဟုတ္ အလွဴတစ္ခုခုကိုျပဳလုပ္လိုက္လွ်င္
ထိုအလွဴအတန္းအမည္ေပၚမွာ ဂုဏ္ယူၿပီးနာမည္ေျပာင္းၾကပါသည္။
အလွဴအတန္းအတြက္ ဂုဏ္ယူနာမည္ေျပာင္းေသာစာတမ္းကို ဆရာေတာ္ဘုန္းႀကီးကေရးသားၿပီး
လက္မွတ္ေရးထုိးကာ အလွဴအတြက္ေရစက္ခ်ေသာေန႔တြင္ ပရိတ္သတ္ေ႐ွ႕ေမွာက္တြင္ ''ပူေက်ာင္း''
ေခၚေက်ာင္းအတြက္ ေဝယ်ာဝစၥတာဝန္ယူေဆာင္႐ြက္ရေသာပုဂၢဳိလ္က ဖတ္ျပရသည္။
ဥပမာ ။ မနွ စ္ ေီ ႐ခႊ ်ေက်ာငး္ ေဆာငလ္ ဴွ ဒါနး္ ေသာအလဴွ ဒါယကာ၊ အလဴွ ဒါယကိ ာမမ်ားက-ုိ ------
သကၠရာဇ္ .......ခုႏွစ္၊ .......လဆန္း၊ .......ေန႕မွာ။ အလွဴဒါယကာ........အလွဴဒါ
ယိကာမ.......တို႕သည္၊ ေစတနာသုံးတန္ျပဌာန္းကာျဖင့္၊ မွန္စီေ႐ႊခ်ေက်ာင္းေဆာင္ လွဴဒါန္းမႈေၾကာင့္၊
ယေန႔မွစၿပီး၊ '' တာေက်ာင္း'' ''ယာေက်ာင္း'' အမည္သစ္ထြင္လွ်က္၊ အသက္ရာေက်ာ္႐ွည္ကာ၊ နိဗၺာန္ေ႐ႊျပည္
သို႔ေရာက္ပါေစသတည္း။ တာမွာ၊ အဖိုး ''ယာ'' က၊ အဖြားအဓိပၸါယ္ရသည္။ အဖိုးမွန္စီေ႐ႊခ်ေက်ာင္းေဆာင္
ဒါယကာ၊ အဖြားမွန္စီေ႐ႊခ်ေက်ာင္းေဆာင္ ဒါယိကာမဟူ၍ နာမည္သစ္တြင္ေလသည္။ လူအမ်ားကဆရာ
ေတာ္အမိန္႔႐ွိလိုက္ေသာ အမည္သစ္ကိုပင္လိုက္ၿပီးေခၚေလ့႐ွိၾကသည္။ ႐ွင္ဒါယကာကို '' ေပါဆန္''
႐ွင္ဒါယိကာမကို ''မယ္ဆန္'' ကိုရင္အေဖ၊ ကိုရင္အေမျဖစ္ၾကပါသည္။ ရဟန္းဒါယကာကို '' ေပၚေက်ာက္''၊
ရဟန္းဒါယိကာမကို ''မယ္ေက်ာက္''၊ ရဟန္းဖခမည္းေတာ္၊ ရဟန္းမယ္ေတာ္။ စာေပက်မ္းဂန္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ
''တာထမ္း'' ''ယာထမ္း'' ႐ုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္လွဴဒါန္းသူကို '' တာဘုရားဒကာ'' ''ယာဘုရားဒကာ''
ေ႐ႊထီးလွဴဒါန္းသူကို ''တာထီး'' ''ယာထီး'' ။ ေစတီေတာ္လွဴဒါန္းသူကို ''တာေကာင္းမွဴး'' ''ယာေကာင္းမွဴး''။
ေက်ာင္းေဆာင္ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းေသာ ဒါယကာကို ''တာေက်ာင္း'' ''ဒါယိကာမကို ''ယာေက်ာင္း''။
ဇရပ္ ကိုေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းသူကို ''တာတေရာ့'' ''ယာတေရာ့''။ အလွဴဒါနအလိုက္ ဆရာေတာ္
ဘုန္းေတာ္ႀကီးက နာမည္ေျပာင္းေပးေလ့႐ွိပါသည္။ အလွဴအတန္းမ်ားလွ်င္မ်ားသည့္အေလွ်ာက္ ခဏခဏ
နာမည္ေျပာင္းေနရေသာေၾကာင့္ သားရင္းသမီးရင္းမ်ားေသာ္မွ၊ မိမိတို႔မိဘနာမည္ရင္းသိသူ႐ွားေလသည္။
ပေလာင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ဆရာေတာ္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေပးေသာ အလွဴအတန္းအမည္ႏွင့္ ဂုဏ္ယူတက္ၾက
ကာ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦးေတြ႕ေသာအခါ ဆရာဘုန္းေတာ္ႀကီးေပးထားေသာနာမည္မ႐ွိလွ်င္ အလွဴအတန္း
ဘာတစ္ခုမွ် မလုပ္ဘူးေသးသူျဖစ္ဘိသကဲ့သို႔ မ်က္ႏွာငယ္ရေလသည္။
Popular Posts
-
A Note on the Palaungs of Hsipaw and Tawngpeng By C.C.Lowis, I.C.S Superintendent, Ethnographical Surve...
-
Ta'Ang Culture Day of Pome
-
ဒီပံုမွာပါတဲ့ အရြက္ကေတာ့ ဗိေႏၵာေဆးအေခၚ *ဣႆရမူလီ* လုိ႔ေခၚတယ္။ ဦးဟုတ္စိန္အဘိဓာန္မွာေတာ့ The Indian Brithwort (*Atistolochia indica)* သာမည ဣႆရ...
-
ေရွးသေရာအခါက ပုဏၰားတစ္ဦး ရွိပါသည္။ သူ ၏လယ္မွာ ေက်းအုပ္မ်ား မၾကာခဏ၀င္စားေနပါသည္။ ေစာင့္ဖမ္းဖို ့ ၿပင္ဆင္ပါသည္ ။ သူ သတိထားမိေသာ အဲဒီ ထဲက ေက်...
-
ထုိေတာင္ပုိင္းေစာ္ဘြားၾကီး ကုိသူမအား လက္ထပ္ရန္ ေတာင္းဆုိခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း “ သူမ၏ရင္သားက အသက္ၾကီးရင့္သည္ဟု” အရိပ္နိမိတ္ျပခဲ့သည္။ ...
-
ဓေလ့ ထုံးစံ ပေလာင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သူတုိ၏ အိမ္နားနီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကုိအစားအေသာက္ ရုိးရာဓေလ့အေလ့အထႏွင့္ဆုိင္ေသာ အျပဳအမူ နွ...
-
This summary is not available. Please click here to view the post.
-
Originally from the Shan State in Burma, approximately 2,000 people of the Palaung , or Da-ang tribe migrated from Burma to Thailand aro...
တအာင္းဘာသာတရားေတာ္
Create a playlist at MixPod.com
Friday, April 9, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment